ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

وزوز

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
وزوز

وزوز دريافت صدا بدون رسيدن هيچ صدايي به گوش است. لغت نامه پزشكي وزوز را به صورت زير تعريف  مي كند : نويز در گوشها (صداي زنگ، سوت، غرش و غيره).
وزوز مي تواند بطور ذاتي متناوب يا مداوم باشد و شدت آن نيز از يك صداي هيس هيس تا يك نويز غرشي كه تمام جنبه هاي زندگي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد، متغير است. وزوز ممكن است يك صداي فركانس بالا شبيه صداي جيرجيرك ، يك تون خالص و يا يك صداي با باند وسيع باشد. در اغلب موارد وزوز از اصوات شناخته شده متفاوت است. برخي افراد نويز متناوب و برخي ديگر نويز مداوم مي شنوند. برخي وزوز را از يك گوش و برخي ديگر آنرا در سر يا به صورت دو طرفه مي شنوند. برخي افراد مبتلا به وزوز بطور اندكي بوسيله آن مورد رنجش و نگراني قرار مي گيرند در حاليكه برخي ديگر وزوزشان را به عنوان يك آزار و اذيت غير قابل تحمل مطرح مي كنند بطوريكه خوابيدن و تمركز گرفتن روي اصوات ذهني را براي آنها غير ممكن ساخته است.
وزوز علل مختلف فراواني دارد اما آنچه كه بايد به خاطر داشت اين است كه علت وزوز و به ويژه وزوز شديد در اكثر موارد ناشناخته است. شايعترين علت شناخته شده وزوز قرارگيري درمعرض نويز است. وزوز يكي از سه علامت شناخته شده بيماري منير و علامت شايع تومورهاي اكوستيك است. بهم فشردگي عروقي عصب شنوايي ، آسيبهاي جراحي به عصب شنوايي، تركيبات دارويي خاص مثل ساليسيلات (آسپرين) و ديوريتيكها (فروزمايود) مي توانند باعث ايجاد وزوز گردند. آنتي بيوتيكهاي اتوتوكسيك (بويژه خانواده آمينوگليكوزيدها) مي توانند وزوز و كاهش شنوايي ايجاد کنند. بيشتر ديگر تركيبات دارويي نيز مي توانند وزوز ايجاد کنند. اغلب اينگونه وزوزها برگشت پذير به حالت طبيعي هستند و خودبخود فروكش كرده و از بين مي روند اما دائمي بودن وزوز به ميزان نويزي كه فرد درمعرض آن قرار داشته و ميزان تركيبات دارويي مصرف شده و مدت زمان قرارگيري درمعرض اين دو بستگي دارد.
دلايل متعددي وجود دارد كه وزوز راناشي از پاتولوژيهاي گوشي بدانيم يكي از دلايل اين است كه وزوز بعنوان يك صدا دريافت مي‌شود پس با گوش مرتبط است. دليل ديگر اين است كه علل اصلي وزوز يعني قرارگيري درمعرض نويز، داروهاي اتوتوكسيك و بيماري منير با تغييرات مورفولوژيك در گوش مرتبط مي‌باشند. اخيرا مداركي مبني بر اينكه تغييرات پلاستي سيتي در سيستم عصبي شنوايي مركزي علائمي مانند وزوز و بیش شنوایی (هايپراكيوزيس)، كه با هم توام هستند،را ايجاد مي كند،ارائه شده است. در واقع نشان داده شده است كه بيشتر فرمهاي پاتولوژي حلزوني با سازماندهي مجدد  سيستم عصبي مركزي در ارتباط مي باشند. تغييرات در سيستم عصبي شنوايي مركزي را نمي توانيم بوسيله تكنيكهاي تصويربرداري كه اكنون در اختيار داريم كشف نماييم. زيرا تغيير در عملكرد سيستم عصبي مركزي كه با وزوز در ارتباط است هيچ ناهنجاري مورفولوژيك آشكاري را به جا نمي گذارد و در واقع اين تغييرات عملكردي را نميتوانيم شناسايي و كشف نماييم. 
بيماران مبتلابه وزوز نيز مانند افراد داراي درد مزمن در نسبت به تمارض كردن و يا داشتن اختلالات روانشناسي و بيماريهاي رواني مورد ترديد قرار دارند. وزوز علاوه بر اينكه مشكل بيماران است، مشكل پزشكان نيز به حساب مي آيد زيرا آنها نمي دانند كه به بيمار داراي وزوز چگونه كمك کنند و چطور او را از اين وضعيت بغرنج خارج کنند. 
ارزيابي وزوز
تنها چاره باقيمانده در تقسيم بندي وزوز استفاده از قضاوت خود بيمار درباره شدت وزوز است. استفاده از درك و دريافت شخصي بيماران نسبت به وزوزشان منجر به يك سيستم طبقه بندي با سه گروه ملايم، متوسط و شديد گرديده است. وزوز ملايم بطور برجسته با زندگي روزمره فرد مداخله اي ندارد. وزوز متوسط ممكن است باعث كمي آزار و اذيت و رنجش فرد شود و توسط فرد به عنوان يك صداي ناخوشايند درك شود. وزوز شديد تمام زندگي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد و خوابيدن براي فرد غير ممكن شده و تا حدودي كارهاي ذهني و فكري اش تحت تاثير قرار مي‌گيرد. لذا وزوز سابجكتيو يك بيماري مبهمي است كه تنها فرد را مورد آزار قرار مي دهد زيرا هيچگونه علائم خارجي بيماري در آن وجود ندارد. شدت وزوز را تنها از طريق درك و دريافت خود فرد نسبت به وزوزش مي توان تعيين نمود. لذا مي توان گفت كه وزوز شباهتهايي با درد مزمن دارد.يك جراح فرانسوي است كه درباره درد مي گويد : «تنها درد قابل تحمل درد يك نفر ديگر است» و اين مطلب درباره وزوز هم صحت دارد.
توجه داشته باشيد كه اغلب وزوز اولين علامت يك تومور اكوستيك است. افراد مبتلا به وزوز يكطرفه با يا بدون كاهش شنوايي در همان طرف (يا كاهش شنوايي غيرقرينه) بايد به عنوان احتمال وجود تومور آكوستيك مورد ارزيابي قرار گيرند. اگر چه اين حالت بندرت اتفاق مي افتد. 
 

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « وزوز » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak