ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

اختلالات پردازش شنيداري مركزي (Central Auditory Processing Disorder (CAPD))

نویسنده : روشنک کشی زاده
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اختلالات پردازش شنيداري مركزي (Central Auditory Processing Disorder (CAPD))

1) اختلالات پردازش شنيداري مركزي (CAPD) چيست ؟
CAPD اغلب حالتي است كه در كودكان ديده مي شود و كودك با وجود شنوايي طبيعي، در فهم گفتار و آموزش دچار مشكل است. معمولاً اين حالت، هنگاميكه كودك در يك محيط پُربار حسي قرار مي گيرد بروز مي کند. اتفاقات زيادي در اطراف كودك رخ مي دهد و كودك نمي تواند مثل كودكان ديگر اطلاعات را يكسان پردازش کند. اين حالت هنگامي اتفاق ميافتدكه افزونگي (Redundancy) اطلاعات شنيداري كاهش مي يابد. هنگاميكه گوينده ديده نمي شود، محتواي فركانسي طبيعي گفتار كاهش مي يابد و بويژه هنگاميكه عفونت گوش يك كاهش شنوايي ملايم و موقت ايجاد مي کند.

2) CAPD  چگونه تشخيص داده مي شود ؟ 
تعداد مشخصي آزمايش وجود دارد كه در تشخيص CAPD  استفاده مي شود. معمولاً در اين تستها نياز است كه كودك، در حاليكه يك سيگنال آزمايشي بطور همزمان به عنوان يك پيغام رقابتي به او ارائه مي گردد، يكسري لغات و جملات و عبارات متوالي را تكرار کند و يا اينكه هنگاميكه سيگنال فيلتره شده اي در جهت حذف برخي فركانسها از محتواي طبيعي گفتار ارائه مي گردد كودك بايد لغات و جملات را تكرار نمايد. سپس امتيازات كودك در اين تستها با نُرم طبيعي موجود مقايسه مي گردد كه اين نُرم از كودكان هم سني كه مبتلا به CAPD  نبوده اند جمع آوري گرديده است.  

3) چه استراتژيهايي مي تواند در جهت كمك به كودك مبتلا به CAPD مورد استفاده قرار گيرد ؟
اغلب استراتژيهاي مذكور در ذيل جهت افزايش قدرت كودك طراحي شده است و براي كودك هم سنگين و مشكل نمي باشد. برخي از اين  استراتژيها نسبت به بقيه كاربرد بهتري دارد. شما با توجه به وضعيت و موقعيت كودك نسبت به انتخاب و انجام اين استراتژيها اقدام نماييد.
 الف ــ مكان نشستن كودك در سر كلاس بايد به نحوي باشد كه سر و صداي زمينه اي و ارتعاشي در آنجا وجود نداشته باشد و از قرارگيري كودك در مكانهاي پر سر و صدا جلوگيري شود.
ب ــ جايگاه كودك در سركلاس بايد نزديك به محلي باشد كه معلم اغلب وقت خود را در آنجا مي گذراند. 
پ ــ بايد به كودك ياد داده شود كه از اطلاعات بينايي حداكثر استفاده را نمايد ، خوب ببيند و خوب گوش كند. 
ت ــ قبل از اينكه پيام شنيداري يا آموزش شنيداري به كودك داده شود بايد توجه كودك جلب شود.شما مي توانيد قبل از بيان اظهارات خود او را صدا بزنيد و يا اينكه با لفظ « آماده اي » يا « گوش كن » توجه او را جلب نماييد. 
ث ــ اطلاعات مهم را روشن تر و واضح تر بيان کنید و در صورت نياز دوباره تكرار کنید. هنگام تكرار سعي كنيد اطلاعات را به روش متفاوت تري نسبت به حالت اول به عبارت در آوريد. 
ج ــ مهارتهاي شنيداري را به كودك ياد دهيد. مثلا اينكه كودك بايد صبر كند تا دستورات و آموزشهاي معلم كامل شود ، آنگاه به انجام كار يا تكاليف بپردازد. 
چ ــ وقت كافي به كودك بدهيد تا فكركند و سپس به سؤالات و دستورات شما پاسخ دهد. 

4) آيا سمعك به كودكان مبتلا به CAPD كمك مي كند ؟ 
سمعك فقط هنگامي توصيه مي شود كه كودك مبتلا به CAPD  داراي كم شنوايي هم باشد و نياز به سمعك داشته باشد. اگر كودك كاهش شنوايي نداشته باشد، سمعك با توليد اصوات بسيار بلند وضعيت كودك را بدتر میکند. وسايل كمك شنيداري (ALD)  مي توانند براي كودكان مبتلا به CAPD  مفيد باشند. معلم مي تواند از يك ميكروفون و كودك از يك رسيور استفاده نمايد. استفاده از وسايل كمك شنيداري به كودك اجازه مي دهد كه به سخنان و حركات معلم توجه کند و نيز باعث مي شود كه نسبت به دخالت سر و صداي زمينه اي هم بي توجه شود. كودكاني هم كه سمعك استفاده مي كنند نيز مي توانند از اين تكنولوژي بهره ببرند.

استفاده از وسايل كمك شنوايي(ALD) به كودك كمك مي كند كه به معلم توجه كامل داشته باشد و در ضمن باعث كاهش دخالت و تداخل سر و صداي زمينه اي نيز مي شود.

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « اختلالات پردازش شنيداري مركزي (Central Auditory Processing Disorder (CAPD)) » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak