ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

اُتواِسكِلِروز یا سفت شدگي زنجيره استخوانچه اي

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۱۱/۴
اُتواِسكِلِروز  یا سفت شدگي زنجيره استخوانچه اي

بيماري بنام « اُتواِسكِلِروز »[1] وجود دارد كه در آن حركت طبيعي استخوانچه ركابي دچار اختلال مي‌گردد. بدين صورت كه به علت رشد استخوان جديدي در اطراف فوت پِلِيت[2] استخوان ركابي ، اين استخوان در دريچه بيضي سفت شده و قادر به حركت نمي باشد. كاهش شنوايي در بيماران مبتلا به اُتواِسكِلِروز در فركانسهاي پايين بيشتر است و معمولا با پيشرفت بيماري بعد از چند سال افزايش مي يابد. بطور معمول، ميزان كاهش شنوايي در افرادي كه چند سال به اُتواِسكِلِروز مبتلا بوده اند حدود 50 دسي بل در فركانسهاي پايين می باشد كه در فركانسهاي بالا كمتر است.

پاسخ رفلكس اكوستيك گوش مياني در گوشي كه استخوانچه ركابي در آن فاقد حركت است ثبت نخواهد شد. چون در اُتواِسكِلِروز به علت ثابت شدگي استخوانچه ركابي تحرك و سيالي گوش مياني كاهش يافته است.ممكن است كه به مرور زمان در بيمار مبتلا به اُتواِسكِلِروز ، به علت شكل گيري استخوان جديد در حلزون، كاهش شنوايي حلزوني ايجاد گردد.

اُتواِسكِلِروز ممكن است منجر به كاهش شنوايي حسي عصبي گردد كه به جزء تقريبا 60 دسي بل كاهش شنوايي انتقالي آن اضافه مي‌شود. اگر اُتواِسكِلِروز به مدت 20 الي 25 سال بدون درمان باقي بماند، كل كاهش شنوايي آن به 85-80 دسي بل مي رسد.

در حال حاضر درمان رايج اُتواِسكِلِروز جايگزين كردن پروتز به جاي استخوانچه هاي گوش مياني است. استخوانچه ركابي از گوش مياني خارج مي‌شود و يك پروتز جايگزين آن مي‌شود كه اين پروتز استخوان سنداني را به يك استخوان ركابي مصنوعي قرار داده شده در دريچه بيضي وصل مي‌كند. اين روشي است كه در درون فوت پليت استخوان ركابي سوراخ كوچكي ايجاد نموده و پروتز را در درون آن قرار مي‌دهند.

درمانهاي ديگر آسيبهاي گوش مياني نيز استفاده از پروتز است. هر پروتز بايد به طور درست و صحيح اندازه گيري و جايگذاري شود تا حداكثر انتقال صوت به حلزون انجام پذيرد. با تكنيكهاي جراحي ميكروسكوپي مدرن و طراحي هاي پيشرفته پروتزهاي گوش مياني، مي توان شنوايي را به سطوح نزديك طبيعي برگرداند. با اين همه، پروتزهاي گوش مياني جايگزين عملكرد عضله ركابي در انتقال اصوات از طريق گوش مياني نمي باشند و در نتيجه بيماران داراي پروتزهاي گوش مياني استعداد و حساسيت بالايي نسبت به ابتلاء به كاهش شنوايي ناشي از نويز[3] دارند.

 

[1] - Otosclerosis

[2] - Footplate

[3] - Noise – Induced Hearing Loss

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « اُتواِسكِلِروز یا سفت شدگي زنجيره استخوانچه اي » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak