ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

اُديومتری چيست ؟

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۱۱/۱۶
اُديومتری چيست ؟

اُديومتري يكي از معمول ترين و اساسي ترين آزمايشات اُديولوژيكي است كه بايد در مورد تمامي افراد مبتلا به آسيب شنوايي صورت گيرد. اين آزمايش بوسيله دستگاهي بنام اُديومتر و توسط متخصص شنوايي انجام مي شود.درطي اين آزمون صداهايي با فركانس هاي مختلف بصورت جداگانه به هرگوش وارد شده و كمترين شدتي كه فرد قادر است در هر فركانس بشنود، مشخص مي گردد.
درطي اين آزمايش اصوات خالص يكبار بوسيله هدفون به گوش فرد فرستاده مي شود و سپس مجدداً همان اصوات از طريق مرتعش كننده استخواني ازطريق استخوان گيجگاهي به سيستم شنوايي فرد ارسال مي شود. باتوجه به جوابهاي فرد به اصوات خالص در اين دو حالت وضعيت شنوايي او مشخص مي شود. پاسخهاي فرد به اصوات خالص در اين آزمايش بر روي نموداري بنام اُديوگرام رسم مي شود.


اکثر متخصصین شنوایی بر این باور دارند که گوش هر شخصی به صورت طبیعی قادر است تا اصوات با طیف متعددی از فرکانس (20 تا 20000 هرتز) را دریافت و تشخیص دهد. اما نکته قابل توجه این است که بدانید این تست مربوط به فرکانس‌های 250 تا 8000 هرتز یا همان حد نرمال شنوایی هر شخصی می باشد. در واقع صداهای گفتاری در این طیف فرکانسی قرار می‌گیرند و تمرکز کارشناسان نیز در وهله اول به گفتار معطوف است. در تست ادیومتری از دستگاه شنوایی سنج استفاده می‌شود و نتیجه را نیز به صورت شنوایی نگاره یا نوار گوش در اختیار شما قرار می‌دهند.

تست ادیومتری چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام این تست، فرد در یک اتاق آکوستیک (اتاق ساکت) قرار می‌گرد. سپس متخصص شنوایی سنجی برای این که آستانه شنوایی هر گوش را اندازه گیری کند، فرکانس‌های مختلفی را با استفاده از یک دستگاه به اسم ادیومتر تولید می‌کند. نتیجه این آزمایش را بر روی نوار گوش یا ادیوگرام نشان داده می‌شود. منظور از آستانه شنوایی، کمترین میزان صدایی است که فرد قادر است در هر فرکانس دریافت کند.

تست ادیومتری به چه مواردی کمک می‌کند؟

نتیجه و هدف نهایی از انجام تست ادیومتری همان طور که در بالا ذکر شد، بررسی و تحلیل قدرت شنوایی در فرکانس‌های مربوط به گفتار می‌شود. شخص می‌تواند بنا به دلایل مختلفی دچار افت شنوایی شود. از جمله برخی از مهم‌ترین این موارد می‌توان به آسیب‌های وارد شده به گوش از جمله قسمت حلزونی، گوش میانی و پرده گوش اشاره کرد. متخصصین باور دارند افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا قرار می‌گیرند، تا 50 درصد بیشتر نسبت به بقیه در خطر افت شنوایی قرار دارند. علاوه بر این، افرادی که قصد دارند برای خود سمعک مناسب تهیه کنند نیز باید در معرض معاینه و این تست قرار بگیرند.

قالب ضد صوت      لوازم جانبی سمعک

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « اُديومتری چيست ؟ » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak