ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

بیماری خود ایمنی گوش

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۱۲/۲
بیماری خود ایمنی گوش

بیماری خود ایمنی گوش داخلی (AIED) یک حالت التهابی گوش داخلی است. این حالت وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن سلول‌های گوش داخلی را نشناخته و به اشتباه با سلول‌های گوش داخلی به عنوان ویروس یا باکتری رفتار کرده و به آنها حمله می کند. بیماری خود ایمنی گوش داخلی یک بیماری نادر است.

علائم بیماری خود ایمنی گوش داخلی شامل کاهش شنوایی ناگهانی در یک گوش است که سریعا به گوش دوم نیز سرایت می کند. کاهش شنوایی می تواند در عرض هفته‌ها  یا ماه‌ها پیشرفت کند. بیماران ممکن است احساس پری در گوش کنند یا سرگیجه داشته باشند و ممکن است صدای زنگ، سوت یا غرش توسط بیمار شنیده شود. تشخیص بیماری خود ایمنی گوش داخلی مشکل است و ممکن است تا زمانیکه گوش دوم مبتلا نشود با سایر بیماری‌های گوش اشتباه گرفته شود.

اغلب بیماران با بیماری خود ایمنی گوش داخلی به درمان اولیه با استروئیدها مثل " پِرِدنیزولونو " متوترکسات " (یک داروی شیمی درمانی) پاسخ می دهند. بعضی بیماران ممکن است بتوانند از سمعک سود برند.

تاکنون تصور می شد که گوش داخلی نمی تواند تحت حمله سیستم ایمنی قرار گیرد. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که بافت های اطراف ساکول که ساک اندولنفاتیک (ساختمانهای گوش داخلی) را محاصره کرده اند، حاوی اجزاء لازم جهت واکنش ایمنی می باشند. گوش داخلی همچنین قادر به تولید پاسخ ایمنی نسبت به سلول‌هایی است که از طریق سیستم گردش خون وارد حلزون گوش شده اند.

 

بیماری خود ایمنی گوش

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « بیماری خود ایمنی گوش » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak