ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

سمعک و انواع آن

نویسنده : محمد رجبی
۱۴۰۱/۲/۴
سمعک و انواع آن

سمعك تقويت كننده الكترونيكي كوچكي بوده که به فرد کم شنوا كمك مي كند تا اصوات را بهتر بشنود. سمعك صداها را طوري تقويت مي كند كه کاربر بتواند همانند یک فرد عادی به راحتي بشنود، با ديگران ارتباط برقرار كند و همچنین در فعاليت‌هاي روزمره حضور داشته باشد.
هدف از استفاده از سمعك تنها تقويت وافزایش میزان صدا نيست. بلكه امروزه در طراحي سمعك ها سعي بر اين است كه درک گفتار افراد استفاده كننده از سمعك به میزان چشمگیری افزایش یافته و در عين حال اصوات مزاحم محیط اطراف به طور محسوسی كاهش يابد.
سمعک از سه بخش اصلی تشکیل شده است
1- ميكروفون Microphone
2- تقويت كننده Amplifier 
3- بلندگو Receiver

سمعك صدا را از طريق ميكروفون دريافت کرده و امواج صوتي را به سيگنال‌هاي الكتريكي تبديل و سپس به تقويت كننده ارسال می کند. تقويت كننده (آمپلی فایر) قدرت صدا را افزايش می دهد و در نهایت صدا را از طريق رسيور به گوش فرد مي رساند.

سمعک و انواع آن


انواع سمعک
سمعک ها به چند دسته تقسیم می شوند؟
به طور کلی سمعک ها به دسته های کلی زیر تقسیم می شوند:
سمعك ها بر حسب سايز ، جايگاه قرارگيري در گوش و ميزان تقويت صدا به 5 دسته كلي تقسيم مي شوند.
1-سمعك پشت گوشي Behind The Ear (BTE)
2-سمعك داخل گوشي In The Ear (ITE)
3-سمعك جيبيBody Worn (BW) 
4-سمعك عينكيEye Glass 
5-سمعک دندانی 

سمعک و انواع آن


  سمعك پشت گوشي(BTE) :                                                                                                                  
جایگاه سمعک پشت گوشی، همان طور که از نام این سمعک پیداست در پشت لاله گوش است و صدا را از طریق قالب به گوش فرد منتقل می کند. اين دسته از سمعك ها به دليل سهولت در استفاده ، براي تمام رده هاي سني مناسب می باشند و كم شنوائي‌هاي ملايم تا عميق را تحت پوشش قرار می دهند. این نوع سمعک ( سمعک پشت گوشی) بهترين انتخاب براي كودكان و اطفال به شمار می رود، زيرا قابليت اتصال به وسايل كمك شنوايي مانند اِف اِم را نیز دارد.
آخرين تحول سمعك هاي پشت گوشي، عرضه سمعك هاي گوش باز (open fitting) یا رسیور در مجرای گوش(RITE) می باشد. این گروه از سمعک ها، سمعك هاي پشت گوشی بسيار ظریفی بوده كه ديده نمي شوند و در پشت لاله گوش طوری قرار می گیرند که حتی کمتر از سمعک های نامرئی قابل رویت هستند .در مدل های باز انتقال صدا همانند سمعک های پشت گوشی بوده و فقط صدا از طريق سیم نازکی به صورت امواج الكتريكي به رسيوري كه داخل کانال گوش قرار گرفته است انتقال می یابد و پس از آن رسيور مستقيماً امواج صوتي را به پرده گوش می رساند . در سمعك هاي RITE به دليل انتقال صدا در نزدیکی پرده گوش ،كيفيت صداي بهتري داریم و درک گفتار فرد به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در ضمن به دلیل حذف اثر انسداد در مجرای گوش ،گزینه مناسبی برای كم شنوایي هاي فركانس بالا می باشد .
 سمعك داخل گوشي(ITE):
اين سمعك ها در مجرای گوش خارجي قرار مي گيرند . اين گروه از سمعك ها سفارشي هستند و از نظر اندازه به سه دسته تقسيم مي شوند : 
الف ) سمعک داخل گوش (ITE) 
ب ) سمعک داخل كانال  (ITC)
ج ) سمعک کاملا داخل کانال یا نامرئی  (CIC)

سمعک و انواع آن


 الف ) سمعک داخل گوشی (ITE):
در اين سمعك ها قطعات در سایز كوچكي قرار گرفته اند . اين سمعك  در گوش خارجي جاي مي گيرد و بخشي از آن وارد كانال گوش مي شود و براي كم شنوایي هاي ملايم تا شديد مورد استفاده قرار مي گيرد . اصوات از طريق رسيور ( بلند گو ) به كانال گوش هدايت مي شود . كنترلها و ولوم اين سمعك نسبت به مدلهاي پشت گوشي كوچكتر است .
ب ) سمعک داخل كانال(ITC):
 تمامي قطعات اين سمعك ها در سایز كوچكي نصب مي شوند كه از ابتداي كانال گوش شروع شده و به سمت داخل مجرای گوش امتداد یافته و اصوات از طريق رسيور به سمت پرده گوش هدايت مي شوند . اين نوع سمعك از سمعك های ITE كوچكتر است و براي كم شنوایي هاي ملايم و متوسط و نسبتاً شديد مورد استفاده قرار مي گيرد. 
ج ) سمعك نامرئی (CIC): 
 تمامي قطعات در سایز كوچكي قرار گرفته وكاملا ً داخل کانال گوش جاي مي گيرد  . سمعک های نامرئی كوچكترين سايز را داشته و به دليل فضاي كمتري كه براي باطري و ساير قطعات دارند، براي افت هاي شديد و عميق مناسب نيستند زيرا اين دسته از كم شنوايان نياز به سمعك هاي قويتر دارند .به طوركلي استفاده از هر سه گروه سمعك داخل گوشي براي اطفال توصيه نمي شود زيرا قرار گيري آنها در گوش اطفال و كودكان به راحتي استفاده از سمعك پشت گوشي نيست . ضمن اينكه مرتباً با رشد كودك لازم است قالب (پوسته سمعك) مرتباً تعويض شود. 
سمعك جيبي (BW): 
در اين نوع سمعك ، ميكروفون و تقويت كننده درون محفظه اي نصب شده كه قابل نصب بر روی لباس یا داخل جیب می باشد . رسيور آن توسط سيمي به سمعك متصل مي شود و به وسيله قالب داخل گوش فرد قرار مي گيرد .براي كم شنوایی هاي متوسط تا عميق مورد استفاده قرار مي گيرد . امروزه استفاده از اين سمعك معمول نيست .
سمعك عينكي : 
تمام قطعات سمعك داخل دسته عينك جاسازي مي شود. براي موارد خاصي استفاده دارد كه خارج از حوصله اين بحث بوده و کلا كم شنوایيهاي ملايم تا شديد را پوشش مي دهند.
 

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « سمعک و انواع آن » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak