ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

سمعک چیست و سروصدای زیاد با گوش ما چه می کند؟

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۸/۲۵
سمعک چیست و سروصدای زیاد با گوش ما چه می کند؟

تیم تولید محتوای " دکتر سمعک " در این مقاله قصد دارد در مورد سر و صدای زیاد و آسیب هایی که به گوشمان وارد میکنند مطالبی را برای شما عزیزان منتشر کند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به صورت کاملا علمی و اطلاعاتی را در این مورد به دست آورید.


  • سمعک، سر و صدای بلند و زیاد 

سروصدای بلند و زیاد می تواند به ساختار داخلی گوش آسیب بزند و باعث کاهش شنوایی فرد گردد. صدا های زیادی در محیط اطراف ما وجود دارد، صدای تلویزیون، رادیو، ماشین لباسشویی، بوق ماشین ها و غیره.معموال ما این صداها را می شنویم و اثر بدی بر سلامت ما ندارند. ولی صداهای مضر، صداهایی هستند که بسیار بلند هستند و برای مدت طولانی ادامه دارند.صداهای مضر می توانند به ساختار داخلی گوش آسیب بزنند و باعث کاهش شنوایی فرد شوند. هنگامی که گوش آسیب ببیند دیگر به صورت معمول صدا ها را واضح نمیشنویم.

"برای حل این موضوع کارشناسان و محققان دستگاهی را اختراع کرده اند که به کمک آن شنواعی افراد تقویت میشود نام این دستگاه بسیار کاربردی سمعک می‌باشد."

  • سمعک از چند قسمت تشکیل میشود؟

سمعک از 3 قسمت تشکیل میشود:

  1. میکروفون 
  2. تقویت کننده
  3. ریسیور
  • آیا گوش دادن به موسیقی برای گوش مضر است؟

گوش دادن به موسیقی بلند به خصوص با هدفون نیز یکی از عوامل کاهش شنوا ای است.همانطور که می دانید دسی بل واحد اندازه گیری صدا است مثال صدای یخچال، 45 دسی بل است و یک مکالمه معمولی در حدود 60 دسی بل است و صدای ترافیک سنگین می تواند به 85 دسی بل برسد.پرواز با هواپیما دارای 76 دسی بل است.

اگر گوش افراد در معرض شنیدن صدا هایی با دسیبل بالا قرار بگیرد این احتمال وجود دارد که به شدت آسیب ببیند و برای شنیدن دوباره صدا ها به طور واضح نیاز به استفاده از سمعک پیدا کند.

  • صداهایی با قدرت چند دسیبل به گوش آسیب میرساند ؟

میزان سروصدا بین 57 تا 63 دسی بل خطری ندارد ولی اگر برای مدت طولانی در برابر صدای بلندتر از 85 دسی بل قرار بگیرید دچار کم شنوایی می شوید و نیاز به سمعک پیدا میکنید .اگر میزان صدا کمتر از 75 دسی بل باشد، حتی اگر برای مدت طولانی در برابر آن قرار بگیرید، بعید است دچار کمشنوایی شوید.

  • سمعک و آلودگی صوتی

اما آلودگی صوتی چیست؟ آلودگی صوتی عبارت است از صداهای منقطع، گیج کننده و یا صداهایی که عملکرد گوش را کاهش می دهند.آلودگی صوتی معمولا در شهرهای بزرگ و حتی در داخل خانه ها و ادارات وجود دارد و می تواند تاثیرات منفی بر سلامت فرد داشته باشد و به گوش صدمه بزند و نیاز به استفاده از سمعک را برای افراد به وجود بیاورد.

  • علل آلودگی صوتی چیست ؟

  1.  صدای هواپیما : تحقیقات حاکی از آن است که آلودگی صوتی هواپیماها می تواند بر سلامت انسان اثرات سوء بگذارد. حتی کسانی که در نزدیکی فرودگاه زندگی می کنند، می‌توانند دچار بیماری قلبی، افزایش فشار خون و استرس های مزمن شوند و حتی به بر روی شنوایی افراد ناثیر میگزارد و نیاز به استفاده از سمعک را افزایش میدهد
  2.  سر و صدای محیط کار : بیشتر ما فکر می کنیم مکان هایی که در حال ساخت و ساز هستند، یکی از منابع آلودگی صوتی می باشند، در حالی که از سر و صدای محل کار خود خبر نداریم.صحبت کردن با همکاران، زدن ضربه به میز و یا وجود صداهای دیگر می تواند بدون آنکه متوجه شویم، میزان بهره وری ما را کم کند و میتواند نیاز به استفاده از سمعک را افزایش دهد
  3.  صدای خودروها : یکی از مشکلات افرادی که در شهر های بزرگ و یا در خیابان های شلوغ زندگی می کنند، صدای ترافیک است. صدای ترافیک می تواند با آلودگی صوتی همراه باشد.
  4.  صداهای موجود در خانه : بسیاری از مردم فکر می کنند که سر و صدایی در خانه آنها موجود نیست، در حالی که بسیاری از فعالیت ها موجب سر و صدا می شود، مثل تلویزیونی که از صبح تا شب روشن است و این خود یکی از عوامل تهدید کننده تمرکز و استرس است.در حقیقت، کودکانی که در این خانه ها هستند، از این آلودگی صوتی دررنج هستند و رشد شناختی آنها و مهارت صحبت کردن آنها کم می شود و اضطراب آنها زیاد می شود و انعطاف پذیر نمی باشند.
  • سروصدای زیاد چه می کند و  نیاز به استفاده از سمعک را زیاد میکند؟

اما بدانیم سروصدای زیاد چه می کند ؟ سروصدای زیاد، سلول هایی مویی در گوش داخلی و عصب شنوایی را تخریب می کند.این نوع کاهش شنوایی ممکن است با وزوز گوش همراه باشد.وزوز گوش می تواند به طور مداوم وجود داشته باشد و یا موقتی باشد.صداهای بلند ممکن است باعث کاهش شنوایی موقتی شوند.کودکانی که در معرض صداهای بلند محیط قرار دارند، آهسته تر از هم سالان خود مطالب را یاد می گیرند. طی یک بررسی، کودکانی را که نزدیک فرودگاه زندگی می کردند مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که آلودگی صوتی، تاثیر منفی بر روی یادگیری و حافظه بلند مدت آنها دارد و میزان هورمون های استرس زا را افزایش می دهد.از آنجایی که استرس نقش مهمی در بیمار شدن فرد دارد، پس می توان گفت آلودگی صوتی نیز موجب بیماری می شود و حتی میتواند نیاز به استفاده از سمعک را افزایش دهد.

  • راه های کاهش آلودگی صوتی

1 -پنجره دو جداره : این پنجره ها هم از سروصدای ماشین ها و هم از ورود گرما و سرما به خانه جلوگیری خواهند کرد.
2 -کاهش سر و صدای محیط کار : با همکارانتان و یا کارفرما در این باره صحبت کنید.
3 -خاموش کردن تلویزیون : روشن بودن دائمی تلویزیون می تواند استرس زا باشد، بنابراین بهتر است تلویزیون را مدتی خاموش کنید.
4 -انجام ورزش های آرام بخش مثل یوگا برای مقابله با اثرات مضر آلودگی صوتی موثر است.

  • کلام آخر

با خواندن این مقاله متوجه شدیم که اگر گوش در معرض سر و صدای بلند و زیاد قرار بگیرد احتمال آسیب دیدگی بسیار بیشتری دارد  و ما باید تا حد ممکن خود را از محیط هایی که الودگی صوتی زیادی دارند دوری کنیم تا قدرت  شنوایی خود را به مرور از دست ندهیم و نیاز به استفاده از سمعک را نداشته باشیم

افرادی که نیاز به استفاده از سمعک را دارند میتوانند از طریق این لینک با همکاران ما در دکتر سلامت مشاوره داشته باشند

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « سمعک چیست و سروصدای زیاد با گوش ما چه می کند؟ » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak