ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

كانال گوش

نویسنده : روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۴/۲
كانال گوش

ساده ترين فرم كاهش شنوايي، كه به راحتي قابل درمان است ، تجمع جرم (سرومن) در كانال گوش است بطوريكه مجراي گوش بطور كامل مسدود گردد[1] و در نتيجه در مسير انتقال صوت به پرده تمپان انسداد ايجاد مي‌شود. اين حالت منجر به منحني كاهش شنوايي تقريبا صافي مي‌شود كه بين 20 تا 30 دسي بل متغير است و در فركانسهاي بالاتر به 40 دسي بل هم مي رسد. با خارج كردن جرم شنوايي به حالت طبيعي خود برمي‌گردد. در افرادي كه به صورت حرفه اي و مكرر شنا مي كنند، اغلب مجراي گوش به علت تشكيل و رشد استخوان جديد[2] باريك مي باشد، لذا اين وضعيت شرايط را براي تجمع جرم راحت تر مي‌كند و كانال گوش به راحتي مسدود مي‌گردد.

كولاپس كانال گوش[3]

با افزايش سن، بخش خارجي غضروف كانال گوش در اكثر افراد از فرم تقريبا مدور و گرد به فرم بيضي شكل تغيير حالت مي‌دهد و در نتيجه ممكن است كه بطور كامل مسدود شود. اگر هدفون مورد  استفاده در اديومتري از نوع روي گوشي[4] باشد. ممكن است كه منجر به ايجاد كولاپس كانال گوش از طريق ايجاد فشار بر روي كانال گردد و لذا نتايج اديومتري نادرست و غلط مي‌گردد كاهش شنوايي كه از اين طريق ايجاد مي‌شود شبيه به حالت تجمع كامل سرومن[5] و تقريبا حدود 25 دسي بل است. با قرار دادن يك لوله پلاستيكي كوتاه در كانال گوش هنگام آزمايش اديومتري مي توانيم اين مشكل را حل كنيم. البته بهترين راه حل براي اين حالت استفاده از هدفونهاي داخل گوشي[6] است.

آترزي كانال گوش

آترزي كانال گوش حالتي است كه كانال يك گوش يا هر دو گوش دوران قبل از تولد باز نشده باشد. نوع خفيف اين بدشكلي مادرزادي بوسيله يك كانال گوش كوچك و يك گوش مياني تقريبا طبيعي مشخص مي‌گردد. در نوع خيلي شديد آن كانال گوش كاملا مسدود است و زنجيره استخوانچه اي هم دچار ناهنجاري مي باشد. در شديدترين فرم آن علاوه بر انسداد كانال، فضاي گوش مياني كوچك شده و يا وجود ندارد. آترزي كانال گوش انتقال راه هوايي اصوات به پرده تمپان را مختل نموده و عملكرد گوش مياني را نيز مختل مي‌كند. اگر اين حالت در دو طرف اتفاق بيافتد حدود 70-55 دسي بل كاهش شنوايي خواهيم داشت.اين كاهش شنوايي ايجاب مي‌كند كه فاصله شنيداري كمتر از 10 سانتي متر (4 اينچ) باشد. (در 60 دسي بل كاهش شنوايي كه در محدوده فركانسي گفتار ايجاد شده باشد مسافت شنيداري از گوش بايد 10 سانتي متر باشد) اشخاص مبتلا به چنين وضعيتي احتياج به سمعك دارند و سمعكهاي انتقال استخواني [7] در كمك به اين افراد به عنوان نوعي روش مداخله اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

آترزي كانال يكطرفه به شخص اين اجازه را مي‌دهد كه با يك گوش بشنود اما با اين وجود اين افراد در تعيين سمت و سوي منبع صوت و تشخيص گفتار در محيط هاي شلوغ[8] دچار مشكل خواهند بود.


[1] - Impacted Wax
[2] - Exostosis
[3] - Ear Canal Collapse
[4] - Supraaural Cushion (AR/MX41)
[5] - Impacted Wax
[6] - Insert Earphone
[7] - Bone – Conduction Hearing Aids
[8] - Noisy Environments

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « كانال گوش » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak