ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

كاهش شنوايي مرتبط با سن (پيرگوشي)

نویسنده : محمد رجبی
۱۴۰۰/۱۲/۸
كاهش شنوايي مرتبط با سن (پيرگوشي)

پيرگوشي به صورت يك كاهش شنوايي تدريجي شيب‌دار به سمت فركانس‌هاي بالاتر خود را بروز مي‌دهد. اين حالت اغلب بعنوان بخشي از پروسه طبيعي افزايش سن مورد توجه قرار مي گيرد. مطالعات متعدد و گوناگون نشان داده است كه كاهش شنوايي فركانس‌هاي بالا با سن افزايش مي يابد.

تغييرات مرتبط با سن در حلزون تنها علت آسيب شنوايي مرتبط با افزايش سن نمي باشد، تغييرات مرتبط با افزايش سن در عصب شنوايي نيز در ايجاد اين حالت دخيل مي‌باشند.

تعديل كاهش شنوايي مرتبط با سن (پيرگوشي)[1]

در گذشته جنبه هاي منفي قرارگيري در معرض نويز مورد مطالعه قرار مي گرفت اما اخيرا مطالعات اندكي انجام گرفته است كه جنبه هاي مثبتي از قرارگيري در معرض نويز را نشان مي‌دهد. مثلا در تحقيقي نشان داده شد كه تحريكات صوتي كم شدت (محيط آگوستيكي تقويت شده (AAE)) [2] مي‌تواند پيشرفت كاهش شنوايي مرتبط با سن را در حيوانات كاهش داده و يا اينكه پيشرفت آنرا آهسته تر نمايد. اينكه مي توان پيشرفت كم شنوايي حسي عصبي را كاهش داد، در مطالعات كمي مورد بررسي قرار گرفته است زيرا مشكلات زيادي جهت انجام اينگونه مطالعات كنترل شده وجود دارد. اين نوع كاهش شنوايي شبيه پيرگوشي است و اساسا ناشي از فساد تدريجي سلول‌هاي مويي حلزون مي باشد. در واقع اينكه پيشرفت اين نوع كم شنوايي را مي توانيم كاهش دهيم به اين معني است كه تحريكات صوتي مناسب مي‌تواند بطور بالفعل فرسودگی تدريجي حلزون را تحت تاثير قرار دهد. مكانيسم‌هايي كه پيشرفت كاهش شنوايي را تعديل مي كنند هنوز ناشناخته اند اما احتمالات گوناگوني را مطرح كرده اندكه عبارتند از:

  • فعاليت عصبي در فيبرهاي وابران حلزوني كه سلولهاي مويي خارجي را تحت تاثير قرار مي‌دهند.
  • اثر بر فعاليت نوروتروپين‌ها[3]
  • اثر بر برخي فاكتورهاي ناشناخته كه بوسيله تحريكات برانگيخته مي‌شوند[4]
  • تنظيم و ترتيب برخي ژنهاي خاص
  • احتمالا اثر متمركز شدن كلسيم هاي داخل سلولی

بيان اين نكته ضروري بنظر مي رسد كه آنچيزي كه تحت تاثير قرارمي‌گيرد (آهسته مي‌شود) پيشرفت كاهش شنوايي است و روند فرسودگی تدريجي[5] سلولهاي مويي
بوسيله قرارگيري در معرض اصوات قابل برگشت نيست.

با افزایش سن، سلولهای عصبی گوش داخلی که وظیفه تبدیل صوت به جریانی الکتریکی را بعهده دارند مثل سایر اجزای بدن دچار ضعف و کم کاری می‌شوند . بدیهی است که با ضعیف شدن این سلول‌ها از میزان شنوایی فرد کاسته خواهد شد. افت شنوایی مبتلایان به پیرگوشی عموما پیشرونده و دو طرفه است و هر دو گوش تقریبا به یک اندازه دچار افت شنوایی می گردد . با توجه به سیر تدریجی پیرگوشی امکان دارد بیمار مبتلا تا مدت زیادی متوجه کاهش شنوایی خودش نشود. 

کاهش شنوایی مبتلایان به پیرگوشی در همۀ فرکانسها یکسان نیست بلکه معمولا این افراد اصواتی با فرکانس بالاتر را سخت‌تر می‌شنوند. به طور مثال این افراد صدای زنگ تلفنی که در نزدیکی آنها قرار گرفته است را مشکل میشنوند حال آنکه ممکن است صدای ماشینی که در خیابان در حال رفت و آمد است را به راحتی نشنوند.

 به طور معمول مبتلایان به پیرگوشی صداها را مبهم تر و آهسته تر می‌شنوند. این افراد ممکن است صدا را بشنوند اما تفکیف کلمات از یکدیگر برای آنها مشکل باشد مثلا کلمۀ "ننگ" را "زنگ" می‌شنوند.

كاهش شنوايي مرتبط با سن (پيرگوشي)

به طور کلی افراد مبتلا به پيرگوشي :

  • - صحبت دیگران را به شکل نجوا میشنوند.
  • - صداهایی که فرکانس بالاتر دارند را دشوارتر میشنوند لذا این افراد صدای زنان را دشوار تر از صدای مردان میشنوند.
  • - ممکن است در گوششان صدای اضافی یا وزوزی را احساس کنند.

عموما کم شنوایی در چه سنی بروز میکند؟

سن بروز کاهش‌شنوایی و سرعت پیشرفت ان به فاکتورهای مختلفی مرتبط است که مهمترین آن استعداد ژنتیکی است. تغذیه و متابولیسم و میزان الودگی صوتی محیط زندگی نیز از عوامل تاثیر گذاربر روی پیرگوشی هستند. عواملی که باعث کاهش خونرسانی به گوش داخلی شوند نیز میتوانند آسیب سلولهای مویی گوش را تسریع کنند لذا بیماری‌های قلبی، بالا بودن فشار خون و دیابت نیز میتوانند باعث پیدایش زودرس پیرگوشی شوند.

تشخیص پیرگوشی بر مبنای شرح حال، معاینه بالینی و با تایید سنجش شنوایی (نوار گوش يا اُديوگرام) است. از آنجاکه کاهش شنوایی ممکن است علامتی از بیماری‌های دیگری نیز باشد هر فرد مبتلا به کاهش شنوایی باید توسط متخصص گوش حلق و بینی مورد معاینه و بررسی کامل قرار گیرد.

درمان پيرگوشي به چه صورت است؟

متاسفانه پیرگوشی درمان قطعی ندارد و بهترین راه پیشگیری از آن است. بعضی از علل آن قابل کنترل نمی باشد اما با رعایت نکاتی میتوانیم از پیدایش زودرس آن جلوگیری کرده و یا آن را به تعویق بیندازیم. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند میتواند به سلولهای مویی گوش داخلی آسیب جدی وارد کند. علاوه بر شدت صوت مدتی که در معرض صدای بلند قرار میگیریم نیز مهم است لذا باید مراقب باشیم که حتی الامکان در معرض صدای بلند قرار نگیریم و یا اگر مجبوریم سعی کنیم مدت آن تا آنجا که مقدور است کوتاه باشد.

افراد سالمندی که شنوایی شان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است می توانند از سمعک استفاده کنند. سمعک این امکان را فراهم می کند که این افراد با دیگران و متقابلا دیگران با آنها براحتی ارتباط برقرار کنند.


[1] - Modification of Age-Related Hearing loss
[2] - Augmented Acoustic Environment (AAE)
[3] - Neurotrophin
[4] - Excitotoxicity
[5] - Degenerative process

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « كاهش شنوايي مرتبط با سن (پيرگوشي) » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak