ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

كُلِستئاتوم

نویسنده : روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۵/۲۸
كُلِستئاتوم

كُلِستئاتوم رشد پوست در محل نابجا يعنی گوش ميانی (پشت پرده گوش) است. كُلستئاتوم معمولاً به دنبال عفونت‌های مكرر گوش ایجاد می شود كه سبب رشد به سمت داخل پوست پرده گوش می گردد. كُلستئاتوم در اکثر مواقع به شكل يك كيست يا كيسه ای است كه لايه هايی از پوست قديمی را كه در قسمت داخلی گوش توليد می شود، به بيرون می ريزد. در طول زمان، توده كُلستئاتوم می تواند بزرگ شود و استخوانچه های گوش ميانی را تخريب كند. كاهش شنوایی، سرگيجه و فلج عضلات صورت می توانند در اثر رشد ممتد كُلستئاتوم ايجاد شوند.
كُلستئاتوم اغلب به دليل عملكرد بد شيپوراستاش و همچنين عفونت گوش ميانی ايجاد می شود. شيپوراستاش بین گوش ميانی و محیط تعادل فشارهوا را برقرار می کند. هنگاميكه شيپوراستاش بد كار می كند، ( احتمالاً به دلیل آلرژی، سرماخوردگی يا سينوزيت) هوای گوش ميانی توسط بدن جذب می شود و يك خلاء نسبي درگوش ايجاد می شود. فشار ناشي از خلاء، بخصوص در نواحی كه پرده بدليل عفونت قبلی ضعيف شده است، منجر به تشکیل كُلستئاتوم می شود.
كُلستئاتوم مادرزادی نوعی نادر از كُلستئاتوم است که از زمان تولد وجود دارد و می تواند در گوش ميانی یا استخوانهای قائده جمجمه و اطراف گوش رخ دهد.
در كُلستئاتوم، در ابتدا امکان دارد گوش ترشح داشته باشد كه گاهی اوقات بدبو است. احساس پری يا فشار در گوش همزمان با كاهش شنوایی نيز ايجاد می شود. درد پشت گوش بخصوص در شب، ممكن است ناراحتی شديدی براي بيمار ايجاد كند. سر گيجه يا ضعف عضلانی در همان سمت صورت ممكن است رخ دهد.
كُلستئاتوم گوش می تواند خطرناك باشد و هيچ وقت نبايد ناديده گرفته شود. خوردگی استخوانی می تواند سبب گسترش عفونت به نواحی اطراف (مانند گوش داخلی و مغز) شود. اگر درمان به موقع صورت نگیرد، ناشنوایی، آبسه مغزی و مننژيت ممكن است اتفاق افتد.
 معاينه بالينی توسط جراح گوش و حلق و بينی می تواند وجود كُلستئاتوم را تاييد كند. درمان ابتدایی شامل تميز كردن گوش، آنتي بيوتيك و قطره های موضعی گوش است. هدف درمان اولیه قطع ترشح گوش و كنترل عفونت است. وسعت و محدوده رشدی كُلستئاتوم نيز بايد بررسي شوند.
كُلستئاتوم های بزرگ معمولاً نياز فوری به جراحی دارند تا بيمار از عوارض جدی محافظت شود. تست های شنوایی و تعادل و سی تی اسكن استخوان ماستوئيد و گوش میانی ضروری است. اين تست ها جهت تعيين ميزان باقيمانده شنوایی و وسعت تخريبی كه كُلستئاتوم ايجاد كرده است، انجام می شوند.
جراحی در اغلب موارد تحت بيهوشی عمومی انجام می شود. هدف اوليه جراحي از بين بردن كُلستئاتوم و عفونت و هدف دوم بازسازی و پیوند پرده گوش است. حفظ شنوایی براي بيمار، هدف سوم جراحی است .
در موارد تخريب شديد گوش، ممكن است بازسازی شنوایی مقدور نباشد. بازسازی گوش ميانی گاهی در يك جراحی ممكن نيست و بنابراين عمل دوم 6 تا 12 ماه بعد ممكن است انجام شود.
خلاصه اینکه كُلستئاتوم يك بیماری جدی ولی قابل درمان گوش است. ترشح و احساس فشار گوش، كاهش شنوایی، سرگيجه يا ضعف عضلات صورت یا درد مداوم، علایم هشدار دهنده ای است که نیاز به بررسی توسط جراح گوش و حلق و بينی دارد.
 

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « كُلِستئاتوم » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak