ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

مبانی سمعک

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مبانی سمعک

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم :

  • * سمعک چگونه به ما کمک می کند.
  • * چگونگی تهیه و دریافت سمعک
  • * انواع سمعک ها و مدل های مختلف سمعک
  • * چگونگی تنظیم سمعک
  • * چگونگی مراقبت از سمعک

کم شنوایی می تواند تأثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشد، از کار گرفته تا روابط عاطفی و رفاه شما. سمعک‌ها می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند، به‌ویژه اگر سمعک‌ مناسبی انتخاب کنید و برای تطبیق با آن از متخصص شنوایی کمک بگیرید.


سمعک چگونه به ما کمک می کند
سمعک یک وسیله الکترونیکی با باتری است که برای بهبود شنوایی شما طراحی شده است. سمعک‌ها به اندازه ای کوچک هستند که در داخل یا پشت گوش شما قرار می گیرند و برخی صداها را بلندتر می کنند. سمعک به شما کمک می کند در سکوت  و سروصدا بهتر بشنوید. در اینجا با نحوه کار سمعک آشنا می شوید.
یک میکروفون صدای اطراف شما را می گیرد و به تقویت کننده ارسال می کند سپس تقویت کننده صدا را بلندتر می کند و به یک گیرنده ارسال می کند و گیرنده این صداهای تقویت شده را به گوش شما می فرستد.
همه افراد مبتلا به کم شنوایی نمی توانند از سمعک بهره مند شوند. سمعک بیشتر اوقات برای افرادی مفید است که اختلال گوش داخلی یا اختلال عصب گوش دارند. آسیب گوش داخلی و عصب گوش می تواند ناشی از بیماری، کهولت و سالمندی، سروصدا های بلند و عوارض برخی داروها باشد.
کم شنوایی که به دلیل مشکلات کانال گوش، پرده گوش یا گوش میانی ایجاد می شود، کم شنوایی انتقالی نامیده می شود. اغلب اوقات جراحی یا سایر کمک‌های پزشکی می تواند کم شنوایی انتقالی را بهتر کند. اما اگر کم شنوایی انتقالی با دارو و جراحی قابل درمان نباشد و فرد دارای مجرای گوش باز و گوش خارجی نسبتاً طبیعی باشد، می تواند از کارایی سمعک بهرمند شود.
برخی از افراد بدون گوش خارجی یا مجرای گوش متولد می شوند، به این معنی که نمی توانند از سمعک معمولی استفاده کنند. در عوض، آنها ممکن است بتوانند از سمعک‌های استخوانی استفاده کنند که صدا را از طریق استخوان جمجمه به گوش داخلی می فرستد.
 

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟

چگونگی تهیه و دریافت سمعک
یک پزشک گوش و حلق و بینی و یک متخصص شنوایی شناس (اُدیولوژیست) می تواند کم شنوایی شما را ارزیابی و درمان کند. گوش و حلق و بینی معاینه‌ای انجام می دهد تا بفهمد چه چیزی باعث مشکل شما شده است. سپس شما به یک متخصص شنوایی‌شناس مراجعه خواهید کرد که آزمایش‌هایی را برای تشخیص نوع کم شنوایی و میزان کم شنوایی شما انجام می‌دهد.
این متخصصان می توانند در صورت نیاز شما را برای تهیه سمعک راهنمایی کنند. اگر در هر دو گوش کم شنوایی دارید، احتمالاً بهتر است از دو سمعک استفاده کنید.


انواع سمعک ها و مدل های مختلف سمعک
با یک متخصص شنوایی شناس مشورت کنید تا بفهمید کدام نوع سمعک برای شما کارایی بهتری دارد و همچنین ویژگی‌های خاصی که نیاز دارید را برایتان بازگو می کند. سمعک مناسب برای شما بستگی به موارد زیر دارد :

  • نوع کم شنوایی شما و شدت آن
  • سن شما
  • قابلیت مدیریت سمعک های کوچک
  • سبک زندگی شما
  • قیمت سمعک

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟

از نظر عملکرد دو نوع اصلی سمعک وجود دارد :
سمعک‌های آنالوگ، که امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و سپس بلندتر می کنند. آنها معمولاً ارزان تر هستند و دارای کنترل های ساده صدا هستند.
سمعک‌های دیجیتال، امواج صوتی را به کدهای عددی مشابه کدهای کامپیوتری تبدیل می کنند و سپس آنها را تقویت می کنند. کدها شامل اطلاعاتی در مورد جهت صدا و زیر و بمی آن است. اینکار تنظیم صدا را با آنچه که نیاز دارید آسان تر می کند، چه در یک رستوران باشید و چه در یک اتاق ساکت یا یک استادیوم باشید. اکثر آنها به طور خودکار تنظیم می شوند. اگرچه قیمت این سمعک‌ها از سمعک‌های آنالوگ بیشتر است، اما نتایج بسیار بهتری دارد. آنها همچنین کوچکتر و قدرتمندتر هستند.

سه مدل اصلی سمعک وجود دارد که از نظر اندازه، قرار گرفتن در گوش یا روی گوش و میزان بلندی صدا با هم متفاوت هستند.


سمعک های داخل کانال (CIC)، که در داخل کانال گوش شما قرار می گیرند و به سختی دیده می شوند. یک سمعک داخل کانال متناسب با کانال گوش شما و مخصوص شماست. سمعک داخل کانال (CIC) کوچک است و تقریباً در کانال گوش شما پنهان است. این مدل ها می توانند به افراد دارای کاهش شنوایی خفیف تا متوسط ​​کمک کنند. اما به دلیل اندازه آنها، تنظیم و برداشتن آنها دشوارتر است. این مدل از سمعک‌ها برای کودکان یا بزرگسالانی که ممکن است با سمعک‌های بسیار کوچک مشکل داشته باشند، ایده آل نیست. دیدن سمعک‌های نامرئی (IIC) که در انتهای کانال گوش قرار می گیرند برای دیگران تقریبا غیرممکن است.


سمعک های داخل گوش (ITE)، که به طور کامل در داخل گوش خارجی شما قرار می گیرند. آنها یک محفظه پلاستیکی سخت دارند که وسایل الکترونیکی سمعک داخل آن قرار داده می شوند. این مدل سمعک‌ها برای افرادی که کم شنوایی خفیف تا شدید دارند مناسب هستند، اما برای کودکان قابل استفاده نیستند.


سمعک های پشت گوش (BTE)، که  پشت گوش شما قرار می گیرند و صدا توسط یک قالب پلاستیکی که داخل گوش خارجی شما قرار می گیرد به گوش هدایت می شود. نوع متفاوتی که مینی ( Mini BTE) نامیده می شود، کاملاً پشت گوش شما قرار می گیرد و یک لوله باریک به داخل کانال گوش شما می رود. این مدل پشت‌گوشی به جلوگیری از تجمع جرم گوش کمک می کند. سمعک‌های پشت گوشی می توانند برای کم‌شنوایی‌های خفیف تا شدید کارا و مفید باشند.


سمعک‌های گیرنده داخل کانال (RIC) و گیرنده در گوش (RITE) دو مدل دیگر از سمعک‌های پشت گوشی هستند که جزء پشت گوشی سمعک با یک سیم کوچک به گیرنده ای در گوش یا کانال گوش متصل می شود. این مدل به صداهای فرکانس پایین (بم) اجازه می دهد تا به طور طبیعی وارد گوش شوند و صداهای فرکانس بالا از طریق سمعک تقویت شوند.
همه سمعک‌ها یکسان نیستند لذا حتماً از متخصص شنوایی شناسی راهنمایی بگیرید که آیا دستگاهی که انتخاب می‌کنید دارای ویژگی‌های خاصی که می‌خواهید هست یا نه. میکروفون‌های جهت دار در سمعک به شما کمک می کنند صداهایی که از جهت خاصی می آید بهتر بشنوید و پاسخ دهید و نیز نویز پس زمینه را تنظیم کاهش داده و درک گفتار را بهتر می کنند.
دکمه تلفن یا تله کویل در سمعک صدای پس زمینه را خاموش می کند و صداها را از تلفن بهتر دریافت می کنید. این سیستم می تواند به شما کمک کند در تئاترها، سالن ها و اماکن دارای سیستم کویل صدای سخنران را شفاف بشنوید.
ورودی صوتی مستقیم در سمعک به شما امکان می دهد یک میکروفون از راه دور یا یک سیستم اف ام به سمعک وصل کنید.همچنین می توانید سمعک را مستقیماً به تلویزیون یا دستگاه دیگری متصل کنید.


انواع دیگری از سمعک برای انواع خاصی از کم شنوایی وجود دارد. به عنوان مثال، یک نوع از ویبراتور استخوان برای افرادی که مجرای گوش یا گوش خارجی ندارند استفاده می شود. و برخی دیگر ممکن است به عینک بچسبند (سمعک عینکی).
ممکن است بخواهید سمعک شما دارای خدمات ارائه شده برای تلفن های هوشمند باشد. این قابلیت به شما امکان می دهد توسط سمعک به تماس ها پاسخ دهید و از سمعک‌ها مانند هدفون از هر دو گوش بشنوید.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟


چگونگی تنظیم سمعک
درک این نکته مهم است که سمعک شما نمی تواند شنوایی شما را مانند سابق کند. اما با استفاده از آن، از صداها و اینکه از کجا می آیند بیشتر آگاه می شوید. هنگامی که برای اولین بار سمعک خود را دریافت می کنید، صبور باشید. ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند درد و ناراحتی ،صداهای پژواک مانند از صدای خود (پیچش صدای خود) ،فیدبک یا صدای سوت، وجود صدای زمینه ای آزاردهنده، وزوز سمعک هنگام استفاده از تلفن همراه زمانی را برای یادگیری نحوه عملکرد سمعک خود اختصاص دهید و اصرار بر یک تناسب خوب داشته باشید. حتما در شروع به استفاده از سمعک از مناطق ساکت استفاده را آغاز کنید.


مراقبت از سمعک 
اگر به خوبی از سمعک‌ها مراقبت کنید، عمر طولانی تری خواهند داشت. نکات زیر را در مراقبت از سمعک در نظر داشته باشید :

  • * آنها را از گرما، رطوبت، محصولات مراقبت از مو، کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • * طبق دستور آنها را تمیز کنید.
  • * هنگامی که از دستگاه‌های خود استفاده نمی کنید آنها را خاموش کنید.
  • * باتری‌های تمام شده را فوراً تعویض کنید.

باتری‌های سمعک ممکن است از چند روز تا چند هفته دوام بیاورند. عمر باتری به نوع باتری، نیازهای الکترونیکی سمعک و تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد.
به طور کلی سمعک می تواند بین 3 تا 6 سال دوام بیاورد. اگر کم شنوایی شما بدتر شود، ممکن است زودتر به یک سمعک جدید نیاز داشته باشید. سمعک‌های پشت گوش انعطاف پذیری بیشتری به شما می دهند زیرا می توانند برای طیف وسیع تری از کم شنوایی برنامه ریزی شوند. سمعک‌های دیجیتال هر چند سال یک بار با پیشرفت فناوری قوی تر و بهتر می شوند. این اغلب افراد را وادار می کند که سمعک‌های خود را ارتقا دهند.

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « مبانی سمعک » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak