ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

نحوه انتخاب سمعک مناسب

نویسنده : روشنک کشی زاده
۱۴۰۰/۱۲/۱۴
نحوه انتخاب سمعک مناسب

" انواع مختلفی از سمعک وجود دارد. بنابراین کدام یک برای شما بهتر است؟ "

ببینید در انتخاب سمعک باید به چه نکاتی توجه کنید.

شاید به دریافت سمعک فکر کرده باشید، اما نگران این هستید که چگونه به نظر می رسد یا اینکه واقعاً به شما کمک می کند. دانستن بیشتر در مورد موارد زیر ممکن است به کاهش نگرانی شما کمک کند :

  • گزینه های سمعک در دسترس شما چیست ؟
  • هنگام خرید سمعک به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • چگونه به سمعک عادت کنیم؟
  • سمعک نمی تواند شنوایی طبیعی را بازیابی کند. آنها می توانند شنوایی شما را با تقویت صداهایی که در شنیدن آنها مشکل داشته اید، بهبود بخشند.
  • سمعک چگونه کار می کند.
  • همه سمعک‌ها از قطعات اصلی یکسانی برای حمل صداها از محیط به گوش شما و بلندتر کردن آنها استفاده می کنند. اکثر سمعک‌ها دیجیتال هستند و همه با باتری سمعک سنتی یا باتری قابل شارژ تغذیه می شوند.

نحوه انتخاب سمعک مناسب

 

میکروفون‌های کوچک صداهای محیط را جمع آوری می کنند. یک تراشه کامپیوتری با تقویت کننده، صدای ورودی را به کد دیجیتال تبدیل می کند. این صدا را بر اساس کم شنوایی، نیازهای شنیداری و سطح صداهای اطراف شما تجزیه و تحلیل و تنظیم می کند. سپس سیگنال‌های تقویت‌شده دوباره به امواج صوتی تبدیل می‌شوند و از طریق بلندگوها که گاهی اوقات گیرنده نامیده می‌شوند به گوش شما می‌رسند.

مدل‌های سمعک

سمعک‌ها از نظر قیمت، اندازه، ویژگی های خاص و نحوه قرارگیری آنها در گوش بسیار متفاوت هستند.

موارد زیر سبک‌های رایج سمعک هستند که با کوچکترین و کمتر دیده شدن در گوش شروع می شوند. طراحان سمعک به ساخت سمعک‌های کوچک‌تر ادامه می‌دهند تا تقاضای سمعک را که چندان قابل توجه نیست، بیشتر کنند. اما سمعک‌های کوچک‌تر ممکن است قدرت شنوایی بهبود یافته‌ای را که ممکن است انتظار داشته باشید، نداشته باشند.

نحوه انتخاب سمعک مناسب

کاملا داخل کانال (CIC) یا مینی CIC

یک سمعک کاملاً داخل کانال به گونه‌ای ساخته شده است که در داخل کانال گوش شما قرار گیرد و می تواند کاهش شنوایی خفیف تا متوسط ​​را در بزرگسالان بهبود بخشد.

سمعک کاملاً داخل کانال کوچکترین و کم دید ترین مدل سمعک است و کمتر احتمال دارد صدای باد را دریافت کند. این مدل از باتری های بسیار کوچکی استفاده می کند که عمر کمتری دارند و کار کردن با آنها دشوار است .اغلب این مدل فاقد ویژگی های اضافی مانند ولوم کنترل یا میکروفون جهت دار هستند. بلندگو این مدل سمعک‌ها مستعد گرفتگی جرم گوش است.

سمعک درون کانال

سمعک درون کانال (ITC) به صورت سفارشی قالب گیری شده و تا حدی در کانال گوش قرار می گیرد. این مدل می تواند کاهش شنوایی خفیف تا متوسط ​​را در بزرگسالان بهبود بخشد.

سمعک داخل کانال نسبت به مدل های بزرگتر در گوش کمتر دیده می شود و شامل ویژگی‌هایی مانند ولوم کنترل هستند که روی سمعک‌های کاملاً داخل کانال قابل نصب نسیتند. بلندگو این مدل سمعک‌ها مستعد گرفتگی توسط جرم گوش است.

سمعک درون گوشی

سمعک درون گوشی (ITE) در دو سبک سفارشی ساخته می شود. یکی که بیشتر قسمت کاسه ای شکل گوش بیرونی فرد را پر می کند (پوسته کامل) و دیگری که فقط قسمت پایینی (نیمه پوسته) را پر می کند. هر دو برای افراد مبتلا به کم شنوایی خفیف تا شدید مفید هستند و با میکروفون های جهت دار (دو میکروفون برای شنیدن بهتر در نویز) در دسترس هستند.

سمعک درون گوشی دارای ویژگی‌هایی مانند کنترل صدا است که در سمعک‌های کوچک‌تر وجود ندارد. در این مدل سمعک‌ها رسیدگی و مراقبت آسان تر است و از یک باتری بزرگتر با طول عمر باتری بیشتر استفاده می شود. بلندگو این مدل سمعک‌ها نیز مستعد گرفتگی توسط جرم گوش است و ممکن است صدای باد بیشتری نسبت به سمعک‌های کوچکتر دریافت کنند. این مدل سمعک‌ها بیشتر از سمعک‌های کوچکتر در گوش قابل مشاهده هستند.

پشت گوشی

سمعک پشت گوشی (BTE) بالای گوش شما قلاب می شود و پشت گوش قرار می گیرد و یک لوله سمعک را به قالبی متصل می کند که در کانال گوش شما قرار می گیرد. این مدل سمعک‌ها برای افراد در هر سنی و تقریباً هر نوع کم شنوایی مناسب است. سمعک‌های پشت گوشی به طور سنتی بزرگترین نوع سمعک است، اگرچه برخی از طرح های جدیدتر بسیار کوچک نیز ارائه شده است.

سمعک پشت گوشی دارای میکروفون جهت دار بوده و نسبت به مدل های دیگر قادر به تقویت بیشتر است و ممکن است صدای باد بیشتری نسبت به مدل های دیگر دریافت کند.برای این مدل سمعک‌ها باتری قابل شارژ در دسترس است.

رسیور داخل کانال

مدل های رسیور داخل کانال (RIC) و رسیور داخل گوش (RITE) شبیه سمعک‌های پشت گوش با رسیور یا گیرنده ای است که در کانال گوش قرار می گیرد. یک سیم کوچک، به جای لوله، قطعه پشت گوش را به رسیور یا گیرنده متصل می کند.

در مدل های رسیور داخل کانال (RIC) معمولاً قسمت پشت گوش کمتر قابل مشاهده است. این مدل سمعک‌ها دارای میکروفون جهت دار و ولوم کنترل دستی برای تنظیم صدا توسط کاربر هستند. بلندگو این مدل سمعک‌ها نیز مستعد گرفتگی توسط جرم گوش است.برای این مدل سمعک‌ها باتری قابل شارژ در دسترس است.

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « نحوه انتخاب سمعک مناسب » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak