ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

چگونگی کارکرد سمعک و شناخت آن

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۹/۲۰
چگونگی کارکرد سمعک و شناخت آن

جدا کردن واقعیت از داستان

اینکه سمعک ها فقط تقویت کننده هایی هستند که صدا را بلندتر می کنند یک افسانه رایج است اما سمعک‌های امروزی دستگاه‌های ارتباطی پیشرفته‌ای هستند که صداها را قابل درک می‌کنند، صدای پس‌زمینه را فیلتر می‌کنند و درک گفتار را بهبود می‌بخشند. وقتی کم شنوایی دارید، سمعک می تواند بخشی از تلاش اضافه مغز برای شنیدن مطلوب را کم کرده و گوش دادن را آسان تر کند.

نگاهی به داخل سمعک
برای درک نحوه عملکرد سمعک، اجازه دهید نگاهی به داخل یک سمعک معمولی بیندازیم. تمامی آنها شامل پنج جزء اساسی هستند:

  1. میکروفون
  2. تقویت کننده
  3. بلندگو
  4. باتری
  5. پردازنده کامپیوتر

تراشه کامپیوتر توسط متخصص شنوایی شما برنامه ریزی شده است تا اطمینان حاصل شود که سمعک شما مطابق با کاهش شنوایی و نیازهای فردی شما کار می کند.

نحوه پردازش صدا در سمعک
دلیل اینکه سمعک‌های امروزی بسیار فراتر از تقویت‌کننده‌ها هستند، به دلیل روشی است که می‌توانند به طور انتخابی صدا را تقویت کنند. تست تخصصی شنوایی و تنظیم حرفه ای سمعک بهترین راه برای شنیدن صداهایی است که نیاز دارید.

نحوه کار سمعک: گام به گام
1. میکروفون صداهای اطراف را دریافت می کند

2. صداها توسط تراشه پردازشی که برای نوع کم شنوایی شما تنظیم شده است، تجزیه و تحلیل و تنظیم می شوند

3. صداهای پردازش شده به تقویت کننده ارسال می شود

4. صداهای تقویت شده به بلندگو ارسال می شود

5. صداها توسط بلندگو و از طریق لوله قالب گوش در کانال گوش، یا از طریق یک سیم نازک به گیرنده در گوش منتقل می شود.

6. در گوش داخلی صداها به تکانه های الکتریکی تبدیل می شوند

7. تکانه های الکتریکی توسط مغز گرفته می شوند و در آنجا به صدا تبدیل می شوند

تمام سمعک ها ساختار و آرایش مشابهی دارند. با این حال، می تواند تفاوت های قابل توجهی در کیفیت دریافت صدا و درک گفتار بین انواع مختلف دستگاه ها وجود داشته باشد. ویژگی‌های اضافی و ویژه مانند پهنای باند افزایش یافته، تنظیم خودکار صدا، مدیریت نویز، و کاهش بازخورد، همگی می‌توانند تجربه شنیداری طبیعی‌تری را ارائه دهند.

سمعک برای سلامتی شما چه فایده ای دارد؟
 به شما کمک می کند صداها را درک کنید، بنابراین مغز شما برای درک آنها نیازی به تحمل فشار مضاعف ندارد. به یاد داشته باشید، سمعک ها نمی توانند شنوایی طبیعی را به طور کامل بازیابی کنند، اما می توانند توانایی شنوایی شما را در بسیاری از موقعیت ها بهبود بخشند. سمعک های امروزی همچنین می توانند سطح راحتی شما را بهبود بخشند و برخی از علائم کم شنوایی را تسکین دهند.

چگونه می توانم بفهمم که آیا به سمعک نیاز دارم؟
اگر فکر می‌کنید ممکن است کم شنوایی داشته باشید و می‌توانید از سمعک استفاده کنید، به پزشک خود مراجعه کنید، که ممکن است شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص شنوایی معرفی کند. متخصص گوش و حلق و بینی پزشکی است که در اختلالات گوش، حلق و بینی تخصص دارد و علت کم شنوایی را بررسی می کند. شنوایی شناس یک متخصص سلامت شنوایی است که افت شنوایی را شناسایی و اندازه گیری می کند و آزمایش شنوایی را برای ارزیابی نوع و درجه از دست دادن انجام می دهد.

کدام سمعک برای من بهتر کار می کند؟
سمعکی که بهترین عملکرد را برای شما دارد به نوع و شدت کم شنوایی شما بستگی دارد. اگر در هر دو گوش کم شنوایی دارید، دو سمعک به طور کلی توصیه می شود زیرا دو سمعک سیگنال طبیعی تری به مغز می دهند. شنوایی در هر دو گوش نیز به شما کمک می کند تا گفتار را درک کرده و منبع صدا را بیابید.

شما و شنوایی شناس تان باید سمعکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد. قیمت نیز یکی از ملاحظات کلیدی است زیرا سمعک از یک تا چند میلیون تومان متغیر است. مانند سایر خرید تجهیزات، سبک و ویژگی ها بر هزینه تأثیر می گذارد. با این حال، از قیمت به تنهایی برای تعیین بهترین سمعک برای خود استفاده نکنید. فقط به این دلیل که یک سمعک گرانتر از سمعک دیگر است، لزوماً به این معنی نیست که با نیازهای شما مطابقت دارد.سمعک شنوایی طبیعی شما را باز نمی گرداند. اما با تمرین، سمعک آگاهی شما را از صداها و منابع آنها افزایش می دهد. شما می خواهید به طور منظم از سمعک خود استفاده کنید، بنابراین یکی را انتخاب کنید که استفاده از آن برای شما راحت تر باشد. 

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « چگونگی کارکرد سمعک و شناخت آن » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak