ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

برقراري ارتباط مؤثر با افراد مبتلا به كم شنوايي

نویسنده : محمد رجبی
۱۴۰۰/۱۱/۳۰
برقراري ارتباط مؤثر با افراد مبتلا به كم شنوايي

" در اينجا راهكارهايي ارائه شده است كه شما را در جهت ارتباط بهتر با افراد كم شنوا كمك مي كند. "
 

نزديكتر برويد.
كاهش فاصله بين شما و فرد داراي كاهش شنوايي باعث افزايش بلندي صداي شما مي شود. اين روش باعث بهبودي موثر ارتباط شما بافرد مقابل مي شود.
شما هرگز نبايد در ارتباط با افراد سخت شنوا فرياد بزنيد. برخي افراد استفاده كننده از سمعك و دستگاه كاشت حلزون بطور خاصي نسبت به صداي بلند حساس مي باشند.
راديو ، تلويزيون و دستگاه‌هاي سر و صدادار را خاموش كنيد.
صداهاي زمينه اي مانند صداي تلويزيون، راديو و ترافيك نيز بوسيله سمعك تقويت مي شود لذا با صداي تقويت شده شما تداخل پيدا كرده و تشخيص اصوات گفتاري براي فرد استفاده كننده از سمعك مشكل مي شود لذا با كاهش اين اصوات مداخله گر و يا ترك محيط‌هاي سر و صدادار مي توانيد ارتباط بهتري با افراد داراي سمعك و وسايل شنوايي برقرار نماييد.

آيا مي دانيد كه :  از هر 10 نفر در جامعه يك نفر داراي كم شنوايي بارز و معني دار است.

گفتگو را به صورت رو در رو انجام دهيد.
در سطحي بافرد مقابل صحبت كنيد كه حركت لبها و صورت شما به وضوح توسط فرد مقابل ديده شود. درهنگام صحبت و گفتگو آدامس نخوريد، سيگار و پيپ نكشيد، از پشت روزنامه صحبت نكنيد و با دست يا اشياء ديگر لبها و صورت خود را نپوشانيد. درمكانهايي به گفتگو و صحبت بپردازيد كه نوركافي وجود داشته باشد تا فرد مقابل بتواند حركت لبها و بيان چهره اي شما را بطور واضح ببيند.

برقراري ارتباط مؤثر با افراد مبتلا به كم شنوايي


سعي كنيد برخي عبارات را مجدداً تكرار نماييد.
برخي افراد مبتلابه كم شنوايي نسبت به برخي ديگر از گفتارخواني (همانند لبخواني است) استفاده بيشتري مي كنند زيرا حتي با سمعك نيز برخي اصوات گفتاري را به خوبي دريافت نمي كنند. از طرفي هم برخي حروف و اصوات از طريق گفتارخواني راحت تر كسب مي گردد. لذا با تكرار برخي عباراتي كه احتمال دارد فردمقابل(فردمبتلا به كم شنوايي) متوجه آن نشده باشد، او را در برقراري ارتباط بهتر ياري نمايد.
آگاهي دادن به فرد مبتلا به كم شنوايي.
براي شروع گفتگو و ارتباط با افراد كم شنوا آنها را با اسمشان صدا بزنيد و با اشاره به سرفصلهاي مبحث مورد گفتگو اطلاعات مختصري را درباره موضوع گفتگو دراختيار آنها قراردهيد. بخصوص در مواقعي كه فرد مقابل بيمار و يا خسته باشد و توانايي شنيداريش كاهش يافته باشد اين كار را انجام دهيد.
ملاحظات بيشتر در موقعيت‌هاي گروهي.
هنگاميكه يكنفر صحبت مي كند درك و دريافت گفتار براي فرد مبتلا به كم شنوايي خيلي بهتر صورت مي گيرد نسبت به حالتي‌كه چند نفر با هم شروع به صحبت نمايند. لذا هنگام گفتگو درگروه هاي چند نفره به فرد داراي كم شنوايي توجه داشته باشيد.

آيا مي دانيد : اكثريت افرادي كه تحت عنوان ناشنوا در جامعه مورد خطاب قرار مي گيرند فقط داراي كاهش شنوايي مي باشند و فقط گروه اندكي از افراد ناشنوا هستند.

درك وضعيت و نوع كاهش شنوايي
بيشتر افرادي كه مبتلا به كم شنوايي هستند از سمعك و كاشت حلزون استفاده مفيد مي كنند. يك گفتار محاوره اي واضح توسط سمعك و دستگاه كاشت حلزون مناسب به خوبي تقويت مي شود. بايد به خاطر داشته باشيد كه سمعك و ديگر وسايل كمك شنوايي اصوات را تقويت مي كنند وشنوايي فرد را به حالت طبيعي برنمي گردانند.
سمعكها و كاشت حلزون داراي محدوديت مي باشد. باتوجه به اينكه سمعكها و وسايل كمك شنوايي براي افراد مبتلا به كم شنوايي فوايدي را به همراه دارند اما اين افراد بازهم درشنيدن اصوات از فواصل مختلف داراي محدوديت مي باشند و سر وصداهاي محيط نيز براي آنها مشكلاتي درجهت ارتباط گيري ايجاد مي كند بنابراين اين گروه حتي با سمعك هم درارتباط گيري محدوديت‌هاي خاصي دارند كه بايد درهنگام ارتباط گيري به آنها توجه كنيم.
برنامه اي جهت ايجاد محيط شنيداري خوب
   درحين مكالمه وگفتگو، درصورت امكان، سر وصداي زمينه مانند صداي راديو، تلويزيون را حذف كنيد.
   به خاطر داشته باشيد كه پرده هاي اتاق و فرش‌ها و موكت‌هاي كف سالن در تقليل دادن و كاهش دادن سر وصداي محيط مناسب مي باشند.
*    نزديك فرد مقابل بنشينيد، نزديك بودن شما به او باعث مي شود كه اصوات را بهتر بشنود.
*    روشنايي محيط را كنترل نماييد و سعي كنيد در محيطي كه داراي نوركافي مي باشد به گفتگو بپردازيد و سعي كنيد كه به صورت رودر رو و چهره به چهره با فرد به گفتگو بپردازيد.
*    با آرام و مناسب و واضح صحبت كردن به فرد مبتلا به كم شنوايي درجهت دريافت ودرك بهتر گفتار كمك كنيد.
*    به فرد مبتلا به كم شنوايي اطمينان دهيد كه درصورت متوجه نشدن گفتارتان ازشما بخواهد كه آنرا برايش مجدداً تكرار نماييد.
*    به محدوديتهاي افراد كم شنوا درگفتگوهاي گروهي واقف باشيد وسعي كنيد آنها را درجريان مطالب مطرح شده قرار دهيد.

برقراري ارتباط مؤثر با افراد مبتلا به كم شنوايي

 

در محيط شما افرادي حضور دارند كه داراي كم شنوايي مي باشند، آنها تمايل زيادي به برقراري ارتباط با شما دارند، تلاش‌ها و كوشش‌هاي شما درجهت برقراري رابطه خوب با آنها قابل تقدير است.

مهمترين نكته اين است كه :

اگر در مرحله اول موفق نشديد، از اين كار دست نكشيد و منصرف نشويد، دوبار يا سه بار منظور خود را تكرار نماييد.خواهيد ديد كه در اغلب اوقات دوستتان منظور شما را در دفعة دوم نسبت به دفعة اول بهتر مي فهمد.

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « برقراري ارتباط مؤثر با افراد مبتلا به كم شنوايي » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak