ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

تومورهاي آكوستيك

نویسنده : روشنک کشی زاده
۱۴۰۰/۱۲/۲۶
تومورهاي آكوستيك

تومورهاي آكوستيك شوآنوماهايي هستند كه در محل ارتباط بين ميلين محيطي (سلول شوآن) و ميلين مركزي (اليگودندروسيت) رشد مي كنند. تومورهاي اكوستيك معمولاً از بخش وستيبول عصب هشتم مغزي رشد مي كنند.
تومورهاي اكوستيك تومورهاي خوش خيمي هستند و لذا متازتاز ايجاد نمي كنند. تومورهاي اكوستيك جزء گروهي از تومورها بنام «تومورهاي قاعده جمجمه» هستند و به اين خاطر كه در قاعده جمجمه و يا نزديك به آن اتفاق مي افتد تحت اين نام معروف هستند. تومورهاي اكوستيك 40% كل تومورهاي داخل محوري را تشكيل مي دهند. منشاء اين تومورها در بيشتر موارد منطقه فوقاني عصب وستيبولي است اما درمواردي هم از منطقه تحتاني عصب وستيبولي و يا از عصب شنوايي منشاء مي‌گيرند. 


در مطالعه اي از دانمارك بروز تومورهاي اكوستيك 94/0 – 78/0 در هر 100000 گزارش شده است. اين آمار از تومورهاي تشخيص داده شده استخراج شده است. البته اين موضوع به وضعيت جغرافيايي نيز بستگي دارد و چون بروز اين تومورها با افزايش سن افزايش مي يابد در نتيجه شيوع آنها به طول عمر مردم آن كشور نيز وابسته است. تومورهاي اكوستيك به آهستگي رشد مي كنند. ميانگين ميزان رشد تومورهاي اكوستيك 2/0 سانتيمتر در سال است كه البته در افراد مختلف داراي تغييرات زيادي مي باشد. برخي تومورها ممكن است خيلي سريع رشد نمايند و برخي هم ممكن است كه اندازه و سايزشان كوچك باشد و يا حتي پنهان و مخفي باشند. 


نخستين علائم تومورهاي اكوستيك وزوز و كاهش شنوايي در يك گوش است و امتياز تشخيص گفتار در مقايسه با كاهش شنوايي مشابه با منشاء حلزوني افت زيادي نشان مي دهد. نكته شگفت انگيز و حيرت آور اين است كه علائم وستيبولي شايع نيست و به اين دليل است كه كاهش آهسته عملكرد وستيبولي علائمي توليد نمي كند. زيرا بخش‌هاي ديگر گوش داخلي و سيستم‌هاي عصبي ديگر عملكرد مختل شده سيستم وستيبولي را جبران مي كنند. البته اين موضوع درمواقعي كه تومور رشد سريعي دارد، بخصوص اگر شخص در دهه سني 60 سالگي يا بيشتر باشد متفاوت است.
عصب صورت به همراه عصب هشتم مغزي از داخل مجراي شنوايي داخلي عبور مي كند اما تومورهاي آكوستيك بندرت باعث ايجاد علائم برجسته از عصب صورت مي شوند و معمولا آسيب عصب صورت قبل از درمان جراحي تومور اتفاق نمي افتد. آسيب عصب صورت در اثر جراحی هنگام خارج كردن تومور اتفاق مي افتد. اگرچه خارج كردن اين تومورها بوسيله جراحي رايجترين درمان است اما در درمان برخي از تومورها از تشعشع درماني گاما (چاقوي گاما) استفاده مي‌شود. 

تشخيص تومورهاي اكوستيك
وجود تومور اكوستيك در افراد مبتلا به كاهش شنوايي غيرقرينه بايد رد شود. درحاليكه شايعترين علامت تومورهاي اكوستيك وزوز است ، تنها تعداد كمي از افراد مبتلا به وزوز داراي تومور هستند و بيشتر افراد داراي كم شنوايي غيرقرينه نيز فاقد تومور مي باشند. به اين دليل كه تومور انتقال عصبي در عصب شنوايي را تحت تاثير قرار مي دهد، ثبت BAEP يك تست موثر براي تشخيص تومورهاي اكوستيك است. اخيرا به تصويربراري MRI به عنوان روش مناسبتر توجه مي‌شود اما امتداد يافتن زمان نهفتگي قله موج V در BAEP به همان اندازه تصويربرداري MRI سودمند مي باشد. 
تصميم به استفاده از تصوير برداري MRI در رد كردن تومورهاي اكوستيك خوب است ولی استفاده از BAEP و تست رفلكس اكوستيك به عنوان ابزار مفيدي جهت كشف تومورهاي اكوستيك كه از تصوير برداري MRI نيز ارزانتر است ترويج داده شده است.
 

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « تومورهاي آكوستيك » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak