ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

عوارض تأخیر در تشخیص کم شنوایی

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۱/۳/۱۳
عوارض تأخیر در تشخیص کم شنوایی

تأخیر در تشخیص کم شنوایی، تأثیر غیرقابل برگشتی بر تحول زبانی و گفتاری دارد. در صورت وجود کم شنوایی عمیق ، کودک بدون استفاده از سمعک یا دیگر وسایل تقویتی ، هیچ گونه دسترسی به گفتار ندارد و در نتیجه رشد زبانی و گفتاری نخواهد داشت.
كودكان ناشنوا تا 8-9 ماهگي مانند كودكان شنوا از خود صدا در مي آورند و اين امر سبب گمراه شدن  والدین می شود و تصور می کنند فرزندشان شنوایی هنجار دارد.
کم شنوایی‌های ملایم تر نیز تأثیر منفی چشمگیری بر رشد زبانی و گفتاری کودک بر جا می گذارد. بررسی های متعدد نشان داده اند که صرف نظر از نوع راهکار مداخله ای که شامل روش شفاهی، شنیداری یا روش ارتباط کلی است، مهارت های ارتباطی کودکانی که پیش از 6 ماهگی کم شنوایی آنان تشخیص داده شده و اقدامات مداخله ای برای آنها آغاز شده است، خیلی بیشتر از کودکانی است که دیرتر شناسایی شده اند.
کم شنوايي سن و سال نمی شناسد. غربالگري شنوايی آزموني ، سريع و مقرون به صرفه است که افراد را به 2 گروه تقسيم می کند: گروهی که قبول می شوند (سالم) و گروهی که رد می شوند (نيازمند ارزيابي جامع). غربالگری شنوايی نوزادان ، امری مقرون به صرفه است.
حتي کودکانی که در غربالگری اوليه قبول می شوند، ولی داراي شاخص‌های خطر کم شنوايی هستند، بايد تا 3سالگی هر 6ماه يک بار مورد ارزيابی قرار گيرند. همه کم شنوايی‌هاي زودرس ، در زمان تولد قابل شناسايی نيستند. کم شنوايی ممکن است در هر زمان ايجاد شود. کم شنوايی‌هايی که پس از تولد ايجاد مي شوند، در برنامه های غربالگری شنوايی نوزادان تشخيص داده نمی شوند. بنابراين متخصصان اطفال بايد از شاخص‌های خطر کم شنوايی آگاه باشند و زماني که به کودکی مشکوک می شوند، وی را براي ارزيابی های شنوايی ارجاع دهند. شک والدين به تنهايی می تواند دليل قانع کننده ای برای ارجاع کودک به منظور ارزيابی شنوايی باشد. همچنين بايد والدين در مورد روند رشد شنوايی آگاه باشند و بدانند زمانی که به شنوايی کودک خود مشکوک می شوند، چه اقداماتی می توانند انجام دهند. می توان براي نوزادانی که کم شنوايی شان تشخيص داده می شود، پيش از يک ماهگی، سمعک مناسب تجويز کرد. با انجام اقدامات مداخله ای مناسب، رشد زبانی، درکی و اجتماعی اين نوزادان، به احتمال زياد مشابه همسالان شنوای آنان خواهد شد. نتايج بررسی های جديد حاکی از اين است که کودکانی که کم شنوا متولد می شوند و پيش از 6 ماهگی براي آنان سمعک مناسب تجويز شده و اقدامات توانبخشی صورت گرفته است، مهارت های زبانی بسيار بهتری نسبت به گروهی دارند که پس از 6 ماهگی تشخيص داده شده اند. تشخيص کم شنوايی و آغاز اقدامات توانبخشی در دوره نوزادی و شيرخوارگی ، نياز به اقدامات توانبخشي در دوران مدرسه را تا حد زيادي کاهش مي دهد. نکته قابل توجه اينجاست که کودکان ناشنوا تا 8-9 ماهگي مانند کودکان شنواي هنجار از خود صدا درمی آورند و اين امر اغلب سبب گمراه شدن والدين می شود و تصور می کنند فرزندشان شنوايی هنجار دارد.
 

عوارض تأخیر در تشخیص کم شنوایی

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « عوارض تأخیر در تشخیص کم شنوایی » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak