ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

كاشت حلزون

نویسنده : محمد رجبی
۱۴۰۱/۳/۲۳
كاشت حلزون

 کاشت حلزون يك وسيله الكترونيكي است كه توسط جراحي در گوش داخلي فردي كه دچار كم شنوايي عميق است و از سمعك نمي تواند استفاده موثر و مفيدي داشته باشد، كاشته مي شود. عملكرد عصب شنوايي در اين افراد بايستي كاملا  سالم بوده و اختلالات ادراكي در آن ها وجود نداشته باشد. بر خلاف سمعك، كاشت حلزون  صدا را بلند تر و واضح تر نمي كند، در عوض عصب شنوايي را مستقيما تحريك مي كند. كاشت حلزون به فرد احساس شنوايي مي دهد. مهم است بدانيم كه قبل از اقدام به كاشت حلزون بايد از كارآمد نبودن سمعك براي فرد كم شنوا اطمينان حاصل كرد. بنابراين يك دوره استفاده از سمعك قبل از كاشت حلزون الزامي است.
در حدود سه دهه قبل، کاشت حلزونی برای اولین بار به شکل ابزاری تک الکترودی که عمدتاً برای افزایش توانایی لب خوانی و کمک به فرد در آگاهی از صداها استفاده می‌شد، معرفی گردید. اما امروزه ابزارهای چند الکتروده پیشرفته‌ای موجود می باشند که امکان مکالمات تلفنی را نیز به کاربران کاشت شده می‌دهند.

كاشت حلزون


معیارهای کاندیداتوری کاشت نیز تغییرات زیادی کرده‌است و گستره افراد کاندید، به کودکان ۳ ماهه و بزرگ‌سالانی که دارای باقي مانده شنوایی قابل توجهی به‌ویژه در بسامدهای پایین هستند افزایش یافته‌است.
موسسات تجاری و تحقیقاتی رشد قابل توجهی داشته‌اند و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد مالی از این طریق کسب کرده و بخش گسترده‌ای از آن را صرف مطالعات فنی، پزشکی و نوروساینس کاشت حلزونی می‌کنند. امروزه بیش از صد ها هزار نفر در سراسر دنیا از کاشت حلزونی به عنوان ابزاری مفید برای بازگردانی عملکرد شنوایی استفاده می‌کنند. با وجود آن که در عملکرد شنوایی کاربران این پروتز اختلافاتی دیده می‌شود اما به جرات می‌توان گفت که یک کاربر معمولی می‌تواند در محیط ساکت با تلفن صحبت کند. بررسی‌ها در حوزه کاشت حلزونی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است و شواهد نشان از رشد مقالات علمی و جمعیت بیماران دارد.

كاشت حلزون


 دستگاه حلزون شنوایی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

  • 1- بخش خارجی که پشت گوش قرار می گیرد.
  • 2- بخش داخلی که زیر پوست در پشت گوش قرار می گیرد.

این دستگاه دارای اجزای زیر می باشد:
- میکروفون : صداهای محیط را جمع آوری می کند.
- پردازشگر صداها : اصوات گرفته شده توسط میکروفون را پردازش می کند.
- گیرنده و محرک : سیگنال های صوتی را از پردازشگر صداها می گیرد و آنها را به پالس های الکتریکی تبدیل می کند.
- الکترودها : الکترودها، پالس های الکتریکی را به مناطق مختلف عصب شنوایی می فرستند.

كاشت حلزون


این نکته قابل ذکر است که کیفیت صدایی که توسط کاشت حلزون شنوایی شنیده می شود، مانند شنیدن طبیعی اصوات نیست. کاشت حلزون تنها به این افراد کمک می کند تا صداهایی از محیط اطراف خود درک کنند.
کاشت حلزون شنوایی برای چه کسانی مفید است؟ 

  • 1- کودکانی که کم شنوایی شدید در هر دو گوش خود داشته باشند. کم شنوایی شدید در هر دو گوش یکی از شرایط کاشت حلزون در کودکان می باشد، حتی اگر یک گوش شنوا و یا کم شنوایی متوسط داشته باشد و گوش دیگر کاملا ناشنوا و یا کم شنوایی عمیق داشته باشد نمی توانند کاشت حلزون داشته باشند.
  • 2- کودکانی که سمعک برای آنها مفید نباشد.
  • 3- کودکانی که هیچ گونه پیشرفتی در گفتار خود نداشته باشند.
  • 4- کودکانی که بیماری خاصی نداشته باشند. برخی بیماری ها خطر پس زدن کاشت حلزون را افزایش می دهند.
  • 5- کودکانی که پدر و مادری داشته باشند که پس از کاشت حلزون در تمام مراحل به او کمک کنند.

كاشت حلزون


بزرگسالان هم برای کاشت حلزون شنوایی باید دارای شرایط زیر باشند:

  • - ناشنوایی و یا کم شنوایی شدید در هر دو گوش داشته باشند.
  • - سمعک کمک چندانی به آنها نکند.
  • - بیماری خاصی نداشته باشند.
  •  - تمایل بسیار قوی برای ارتباط برقرارکردن با محیط اطراف داشته باشند.
     

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « كاشت حلزون » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak