ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

كاهش شنوايي حسي عصبي

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۱/۴/۲۱
كاهش شنوايي حسي عصبي

اصطلاح «كاهش شنوايي حسي عصبي» در برگيرنده كاهش شنوايي هايي است كه بوسيله تغيير عملكرد حلزون، عصب شنوايي و كل سيستم عصبي شنوايي ايجاد شده‌اند. كاهش شنوايي هاي ناشي از پاتولوژيهاي حلزوني «كاهش شنوايي حلزوني»[1] ناميده مي‌شوند و كاهش شنوايي هاي ناشي از بيماريهاي سيستم عصبي شنوايي «كاهش شنوايي وراء حلزوني»[2] ناميده مي‌شوند. شايع ترين شكل در كاهش شنوايي حلزوني، اختلال عملكرد سلولهاي مويي خارجي[3] است كه منجر به آسيبهايي به سلولهاي مويي داخلي [4] مي‌شود. كاهش شنوايي ناشي از اختلالات عصب شنوايي از جهت تحت تاثير قرار دادن بيمار و اينكه چطور و چگونه برخي از اين اختلالات نتايج تستهاي اديومتري را تغيير مي‌دهند، با كاهش شنوايي ناشي از اختلالات حلزوني متفاوت مي باشند. كاهش شنوايي مرتبط با تغييرات مورفولوژيكي قابل كشف در راههاي شنيداري مركزي[5] بسيار نادر است. هر چندكه مطالعات امروزي ثابت كرده است كه كاهش شنوايي حلزوني مي‌تواند باعث تغيير پلاستيسیتی در سيستم عصبي شنوايي مركزي گردد. كاهش شنوايي ناشي از تغيير در عملكرد ديگر بخشهاي مركزي سيستم عصبي شنوايي در مقايسه با آسيبهاي عصبي شنوايي علائم و نشانه هاي بسيار پيچيده تري را ايجاد مي‌كند.

پاتوفيزيولوژي كاهش شنوايي حسي عصبي بسيار پيچيده تر از پاتوفيزيولوژي كاهش شنوايي انتقالي است و اين نوع كاهش شنوايي مي‌تواند علاوه بر حساسيت گوش جنبه هاي ديگري از شنوايي را نيز تحت تاثير قرار دهد. لذا نمي توان بوسيله اُديوگرام و تستهاي ديگر مثل تشخيص گفتار ميزان اختلال شنوايي مرتبط با كم شنوايي حسي عصبي را بطور كامل تفسير نمود. اگرچه لازم است كه كاهش شنوايي حسي عصبي بطور كامل تشريح شود اما نمي توانيم بيماريهايي را كه بر سيستم عصبي شنوايي تاثير مي گذارند توصيف نماييم. براي تعيين جايگاه آناتوميكي ناهنجاريهاي فيزيولوژيك اختلالات سيستم عصبي شنوايي تستهاي خيلي پيچيده اي نياز است. ارزيابي كامل علائم بيمار و تاريخچه گيري كامل براي تشخيص صحيح و درست ضروري مي باشد.

كاهش شنوايي حسي عصبي با وزوز و بیش شنوایی (هايپرآكيوزيس[6] ) همراه و مرتبط است. اخيرا آشكار شده است كه وزوز، بیش شنوایی و اختلال تشخيص گفتار در برخي درجات منجر به تغييرات در عملكرد طبيعي سيستم عصبي شنوايي مي‌شوند كه ناشي از پلاستيسيتي عصبي است و در نتيجة كاهش ورودي از سمت گوش و ديگر فاكتورهاي ناشناخته رخ مي‌دهد. نظر به اينكه بپذيريم كه اين رخدادها و دگرگونيها بدون هيچگونه تغييرات مورفولوژيكي اتفاق مي افتد ، مي  توانيم با تدابير صوتي صحيح و درست هرگونه تغييري را نقض و باطل کنیم. يكي از بهترين نمونه هاي اينگونه مداخله ها تقليل اثر كاهش شنوايي ناشي از نويز بوسيله تحريك صوتي قبلي[7] مي باشد. مطالعه بر روي حيوانات نشان داده است كه پيشرفت كاهش شنوايي مرتبط با افزايش سن را مي توان بوسيله تحريك صوتي كندتر و آهسته تر نمود.

امكان درمان كاهش شنوايي حسي عصبي بسيار كم است و اغلب درمان اين نوع كاهش شنوايي به تقويت صوت (سمعك) محدود مي‌شود اما امروزه كاشت حلزون [8] به عنوان روشي امكان پذير در جهت اصلاح و بهبودي برخي از بخشهاي شنوايي در افراد مبتلا به كاهش شنوايي عميق مطرح مي باشد منوط به اينكه عصب شنوايي فرد سالم باشد.

اخيرا «كاشت هسته هاي حلزوني»[9] در جهت كمك به افرادي كه اعصاب شنوايي شان به شدت آسيب ديده و يا به صورت جراحي از بين رفته و خارج گرديده است، معرفي شده است. اغلب موارد آسيب به عصب شنوايي رادر اعمال جراحي تومور آكوستيك دوطرفه مي بينيم. براي درمان جنبه هاي ديگر اختلالات شنوايي مثل وزوز و بیش شنوایی بايد اطلاعات و درك بهتري درباره مكانيسم آنها داشته باشيم. درمانهاي استفاده از قرارگيري در معرض اصوات خاص[10] قبلا هم استفاده مي شده است انتظار اين است كه پيشرفتهاي بدست آمده در درمان اختلالاتي كه دربرگيرنده پلاستي سيتي عصبي هستند هر چه سريعتر گسترش يابند.

 

 


[1] - Cochlear Hearing loss
[2] - Retrocochlear hearing loss
[3] - Outer hair cells
[4] - Inner hair cells
[5] - Central Auditory Pathways
[6] - Hyperacusis
[7] - Prior Sound Stimulation
[8] - Cochlear Implant
[9] - Cochlear Nucleus Implant
[10] - Exposure to specific sounds

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « كاهش شنوايي حسي عصبي » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak