ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

آيا شنوايي كودك من طبيعي است ؟!!!

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۱۱/۲۶
آيا شنوايي كودك من طبيعي است ؟!!!

شنوايي يكي از حواس برتر انسان مي باشد. محروم بودن از حس شنوايي فقط به مفهوم نشنيدن صدا نيست، بلكه ماحصل اين محروميت موجب عدم امكان دستيابي به بسياري از تجربيات مفيد و اميدبخش زندگي فردي و اجتماعي گرديده تا جائيكه ممكن است فرد را از مسير موفقيت آميز زندگي دورنمايد. توجه به اين امر كه صحبت كردن امري اكتسابي است و انسان از راه شنيدن، زبان محيط اطراف خود را فراگرفته و پس از آن قادر به تكلم مي گردد، اهميت ويژه اين حس را نشان مي دهد. لذا بدون شنيدن، گفتار به وجود نخواهد آمد و به همين علت است كه كودكان و افراد ناشنوا قادر به تكلم نمي باشند اما نكته قابل تأمل اين است كه چطور مي توانيم از ايجاد كم شنوايي و بدنبال آن عدم تكلم جلوگيري و پيشگيري نماييم.

در واقع والدين بايد قبل از بچه‌دار شدنشان اين مسئله را مدنظر داشته باشند و نسبت به آن اطلاعات و آگاهي‌هايي كسب نمايند يعني مي توانند با رعايت موارد زير احتمال تولد فرزند كم شنوا يا سخت شنوا را كاهش دهند :

  • 1)     انجام مشاورة ژنتيكي قبل از ازدواج.
  • 2)     انجام آزمايشات خوني و بررسي عامل RH.
  • 3)     مشاوره با پزشك قبل از بارداري در صورت ابتلاء به بيماري مزمن يا خاص.
  • 4)     عدم استفاده از دارو بدون تجويز پزشك در دوران بارداري.
  • 5)     جلوگيري از ضربات فيزيكي و مكانيكي در دوران بارداري.
  • 6)     مراقبت در جهت پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي مختلف در دوران بارداري.
  • 7)     مبادرت به زدن واكسن سرخجه درقبل از بارداري.
  • 8)     …

در واقع والدين بايد قبل از بارداري ودر حين بارداري نسبت به مسائل فوق توجه داشته باشند و دقت نمايند. اما در صورتيكه شما والدين محترم به تازگي صاحب فرزند شده ايد، مي توانيد با بررسي موارد زير نسبت به شنوايي كودكتان اطمينان حاصل نماييد. در زير فاكتورهايي كه نوزادان و اطفال را درمعرض خطر بروز كم شنوايي قرارمي دهد نوشته شده است.

  • فاكتورهاي دوران نوزادي (تولد تا يك ماهگي) كه خطر ابتلاء به كم شنوايي را افزايش مي دهند عبارتند از :
  •  
  • 1)     سابقة خانوادگي در خصوص وجود كم شنوايي حسي عصبي مادرزادي.
  • 2)     عفونتهاي دوران نوزادي مانند سيفليس و سرخجه .
  • 3)     وزن كمتر از 1500 گرم هنگام تولد.
  • 4)     زردي دوران نوزادي در حدي كه منجر به تعويض خون گرديده است.
  • 5)     مصرف داروهايي كه اثر تخريبي روي شنوايي دارند مانند آمينوگليكوزيدها (جنتامايسين ، توبرامايسين ، كانامايسين و استرپتومايسين ، بخصوص هنگاميكه به صورت دوره‌اي و طولاني مدت مصرف شود.)
  • 6)    مننژيت باكتريايي.
  • 7)    وجود نشانه هاي غيرطبيعي يا اختلالاتي كه با شنوايي مرتبط باشند.
  • 8)    نگهداري نوزاد در بخش مراقبتهاي ويژه نوزادان بيش از 5 روز.
  • 9)     …

 

توجه داشته باشيد كه :  اغلب والدين اولين كساني هستند كه به وجود كم شنوايي در فرزندشان پي مي برند

فاكتورهاي دوران كودكي (يك ماهگي تا 3 سالگي) كه خطر ابتلاء به كم شنوايي را افزايش مي دهند عبارتنداز :

  • 1)    نگراني والدين نسبت به تأخير زبان آموزي وتكلم با توجه به سن كودك.
  • 2)    مننژيت باكتريايي و عفونتهاي مرتبط با كاهش شنوايي.
  • 3)    ضربه به سر كه با كاهش هوشياري كودك يا شكستگي جمجمه همراه باشد.
  • 4)    مصرف داروهايي كه اثر تخريبي بر روي شنوايي دارند مانند آمينوگليكوزيدها به صورت طولاني مدت.
  • 5)    عفونتهاي مزمن گوش مياني و تجمع مايع در گوش مياني بيش از 3 ماه.
  • 6)    اختلالاتي مانند شكاف كام كه عملكرد شيپوراستاش را مختل مي كند.
  • 7)    وجود سابقه كاهش شنوايي دائم يا پيشرونده در فاميل.
  • 8)    بيماريهاي دوران كودكي مانند اوريون ، مننژيت ، مخملك.
  • 9)    آسيبهاي دوران كودكي بويژه شكستگي جمجه ، برخورد اجسام تيز با سر يا گوش ، قرارگيري در معرض اصوات بلند.

اگر كودك شما داراي يكي از فاكتورهاي فوق باشد نسبت به ابتلاء به كم شنوايي درمعرض خطر بيشتري قرار دارد شما در اين رابطه بايد با يك متخصص گوش و حلق و بيني ويا يك كارشناس شنوايي شناسي ( اُديولوژيست ) مشورت نماييد و درصورت تشخيص متخصص بايد از كودك شما ارزيابي كامل شنوايي بعمل آيد.

آيا شنوايي كودك من طبيعي است

  • عوارض ناشي از وجود كم شنوايي دائم

اگر كودك شما و يا هر فرد ديگري مبتلا به كم شنوايي باشد و درجهت تشخيص، درمان و توانبخشي آن اقدام ننماييد پس از گذشت زمان كمي به عوارض ناشي از كم شنوايي نيز مبتلا مي شود .اين عوارض عبارتند از :

تاخير در رشد طبيعي گفتار و زبان، اختلالات توليدي گفتار، اختلال در رواني گفتار، اختلال در صرف و نحو زبان، اختلال در ارتباط گيري، اختلال عاطفي - رفتاري، اختلال درتفكر، تاخير در رشد اجتماعي - فرهنگي، اختلال در يادگيري و افت تحصيلي، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال در حافظه شنيداري، بروز ناتواني‌هاي دركي - شنيداري، كاهش ذخيره لغات و …

تعلل نکنید !!!

اگر كودك شما به كم شنوايي مبتلا باشد، تشخيص زودرس به معناي حل زودتر مشكلات گفتاري و شنيداري از طريق مداخله هاي پزشكي، تقويتي و آموزشي مي باشد. توجه داشته باشيد كه عدم كنترل و درمان كاهش شنوايي در اطفال بر روي تكامل گفتار و زبان، تكامل تحصيلي و آموزشي و تكامل رواني - اجتماعي كودك اثر مي گذارد. تشخيص زودتر كاهش شنوايي مساوي است با اثر كمتر كاهش شنوايي بر آينده فرزند شما.
اُديولوژيست مي تواند افراد را در هر سني كه باشند مورد ارزيابي شنوايي قرار دهد. اطفال، كودكان و افراد سالمند و حتي نوزاداني كه تنها چند ساعت از زمان تولدشان گذشته را نيز مي توان به وسيله تست‌ها و تجهيزات ويژه ارزيابي نمود. در صورت سوءظن نسبت به شنوايي فرزندتان مي توانيد با مراجعه به متخصص شنوايي شناسي و انجام آزمايشات زير نسبت به وجود كم شنوايي دائم و موقت در فرزندتان اطمينان يابيد.
پس از ارزيابي شنوايي متخصص شنوايي شناسي نسبت به وضعيت شنوايي كودكتان با شما صحبت خواهد كرد. برخي اختلالات شنوايي مانند اوتيت گوش مياني و گوش خارجي بوسيله دارو قابل درمان مي باشند اما برخي ديگر از اختلالات شنوايي مانند كاهش شنوايي حسي عصبي قابل درمان دارويي نمي باشند و فرد بايد در پروسه توانبخشي قرار گيرد. درتعريف، توانبخشي مجموعه خدماتي اعم از پزشكي، اجتماعي، رواني، حرفه اي و آموزشي مي باشد كه به منظور بازتواني فرد اجرا مي شود تا كارايي فرد به بالاترين حد ممكن برسد و بتواند بطور مستقل در جامعه زندگي كند. توانبخشي شنوايي نيز مجموعه اقدامات لازم براي كمك به فرد كم شنوا جهت جبران ضايعه شنوايي و تسهيل ارتباط دريافتي و بياني مي باشد.
پروسه توانبخشي شنوايي با تجويز سمعك توسط متخصص شنوايي شناسي آغاز مي شود وپس از آن فرد با قرارگيري درجلسات تربيت شنوايي، زبان آموزي و گفتار درماني آموزش‌هايي در جهت بهتر شنيدن و كسب زبان دريافت مي كند.  

در تشخيص و توانبخشي زودهنگام كم شنوايي در كودكان ، زمان گوهر بسيار ارزشمند و گران بهايي است. تشخيص زودرس به معناي حل زودتر مشكلات گفتاري و شنيداري از طريق مداخله هاي پزشكي ،تقويتي و آموزشي  مي باشد. تشخيص زودتر كاهش شنوايي مساوي است با اثر كمتر كاهش شنوايي بر آيندة فرزند شما.

سمعك‌ها مؤثرترين راهكار وتدبير درماني براي اكثريت افراد مبتلا به كم شنوايي مي باشند. سمعك‌ها يا به صورت جيبي هستند ويا اينكه بر روي خود گوش قرار داده مي شوند و طوري طراحي شده اند كه اصوات را تقويت مي نمايند. آنها اصوات را بوسيله يك ميكروفن كوچك از محيط گرفته، تقويت نموده و سپس اصوات تقويت شده را بوسيله يك بلندگوي كوچك مستقيما در اختيار گوش مورد استفاده قرار مي دهند. در تمامي سمعك‌ها، قدرت لازم جهت انجام عمليات فوق از طريق يك باطري كوچك قرار داده شده در سمعك تامين مي شود.
لازم به ذكر است كه خصوصيات الكترواگوستيكي سمعك بايد با خصوصيات باقي مانده شنوايي فرد مبتلا به كم شنوايي تطبيق داده شده و براي گوش آن فرد تنظيم شود لذا فرد مبتلا به كم شنوايي نمي تواند هر سمعكي را استفاده نمايد و جهت تجويز و تنظيم سمعك بايد به متخصص شنوايي شناسي ( اُديولوژيست ) مراجعه نمايد.
به موجب پيشرفت‌هاي بعمل آمده در زمينه فن آوري در سالهاي اخير، فراهم آوردن اطلاعات گفتاري بوسيله سمعك، حتي براي كودكاني كه مبتلا به شديدترين ميزان نقص شنوايي باشند فراهم شده است.

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « آيا شنوايي كودك من طبيعي است ؟!!! » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak