ما در دکترسمعک به کسانی که شنیدن با سمعک را ناکارآمد می دانند، از طریق مشاوره و همراهی حرفه ای کمک می کنیم که حس خوب شنیدن را زندگی کنند.

اختلال شنوایی و دیابت

نویسنده : دکترسمعک
۱۴۰۰/۱۱/۸
اختلال شنوایی و دیابت

در سال های اخیر، دو پژوهش در رابطه با دیابت و کاهش شنوایی مورد بررسی قرار گرفت. طی مطالعات سال 2008 ، افراد دیابتی نسبت به افراد فاقد دیابت بیش از دو برابر، احتمال مشکل کم شنوایی داشتند و فراوانی کم شنوایی در بیماران دیابتی بیشتر از 54٪ بود در حالی که فراوانی کم شنوایی در افراد غیر دیابتی 32% گزارش گردید. در سال 2012 مطالعه بیشتری انجام شد که یافته های قبل  را تایید می کند. در این تحقیقات مشخص شد که در بیماران دیابتی بدون در نظر گرفتن سن، احتمال ابتلا به کم شنوایی بسیار بیشتر است. دانشمندان اطلاعات دقیقی ندارند که چرا دیابت روی حس شنوایی تاثیر منفی می گذارد، اما می دانند که بالا رفتن سطح قند خون، باعث ایجاد آسیب به رگ های خونی کوچک در گوش داخلی می شود.
سلول های مویی گوش داخلی نیز مانند سایر قسمت های بدن، برای حفظ سلامت خود نیاز به گردش خون مناسب دارند. این سلولهای مویی صدا را  به صورت ضربه های الکتریکی جمع کرده، سپس توسط عصب شنوایی به مغز می فرستند. این سلول ها بازسازی نمی شوند و هنگامی که آسیب ببینند و یا از بین بروند، شنوایی برای همیشه تحت تاثیر قرار می گیرد. با ارزیابی شنوایی می توان عملکرد سلولهای مویی را ردیابی کرد و از ایجاد کم شنوایی دائم در افراد دیابتی جلوگیری کرد.
در افراد غیردیابتی مشخص شده است که ابتلا به بیماری قلبی و کشیدن سیگار سبب کم شنوایی می شود. همچنین با افزایش سن، بسیاری از افراد به کاهش شنوایی مرتبط با سن (پیرگوشی) مبتلا می شوند. اما کم شنوایی ناشی از دیابت به دلیل دیگری اتفاق می افتد و به سادگی پیرگوشی نیست.در تحقیقات اخیر دانشمندان به بررسی کم شنوایی با مدت زمان ابتلا به دیابت، کیفیت کنترل بیماری دیابت و ابتلا به بیماری قلبی و سایر عوارض دیابت پرداختند. دانشمندان با بررسی 536 فرد دیابتی 20 تا 69 ساله دریافتند که کاهش شنوایی با کاهش میزان کلسترول خوب یا HDL مرتبط است.


دو دلیل احتمالی تاثیر دیابت بر شنوایی موارد زیر است :
1- تخریب مستقیم عصب شنوایی .
2- تخریب عروق خونی تغذیه کننده گوش داخلی فرآیندی که بیشتر به نام آترواِسکِلِروز (Atherosclerosis ) معروف است.


تحقیق روی افراد غیردیابتی سالمند نشان داد که کم شنوایی آنها در فرکانس های صوتی با افراد دیابتی مشابه است و عامل اصلی کم شنوایی در افراد غیر دیابتی آترواِسکلروز معرفی گردید. اما از آنجائیکه علل کم شنوایی مرتبط با دیابت بخوبی شناخته نشده است ، بهترین توصیه این است که نسبت به اختلال شنوایی و دیابت هوشیار باشیم و بهتر است از شنوایی خود مراقبت کنیم.
از شنوایی خود با پرهیز از گوش دادن به صداهای بلند مراقبت کنید و چنانچه در معرض آلودگی صوتی هستید،بهتر است از محافظ گوش، که چندان هم گرانقیمت نیستند، استفاده کنید. مراقبت از قلب و اطمینان از میزان کلسترول خون از نکات مهم کنترل شنوایی محسوب می شوند.لازم به ذکر است که نوع دیابت در کاهش شنوایی فرقی ندارد.
از دست دادن شنوایی مشکلی است که در بالغین مبتلا به دیابت و افراد غیردیابتی مشاهده می شود. این حقیقت که از هر 3 نفر دیابتی، 2 نفر تا حدودی توانایی شنوایشان کاهش می یابد شامل این حقیقت است که فاکتورهایی نظیر صداهای محیطی که در کاهش شنوایی افراد غیر دیابتی نقش دارد، نیز می تواند در این موارد نقش داشته باشد.وقتی این فاکتورها را نیز به حساب می آوریم کاهش شنوایی افراد دیابتی حدود 2 برابر افراد غیر دیابتی می شود. با این حال اکثر افراد دیابتی از این عارضه ،آگاهی کافی ندارند. در حال حاضر حفاظت از حس شنوایی برای همه ما مهم است و برای افراد دیابتی این آگاهی دو برابر اهمیت دارد.
 

در پایان

آموزش گوش دادن یا توان‌بخشی شنوایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی کمک کند تا توانایی دریافت و پردازش صدا و درک صحبت کردن را به صورت روان‌تری دریافت کنند.

دکتر سمعک با داشتن بهترین مشاورین و متخصصان گوش، حلق و بینی و شنوایی سنجی، بهترین خدمات را به تمامی عزیزانی که حس خوب شنیدن را می‌خواهند ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی دکترسمعک هستید؛ با ما تماس بگیرید.

مقاله ای که با عنوان « اختلال شنوایی و دیابت » مطالعه کردید، به طور اختصاصی برای وب سایت دکترسمعک گردآوری شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شما برای ارسال نظر باید اول وارد سایت شوید

ورود به سایت
۵ مقاله اخیر ۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۸/۴
دکترسمعک
۱۴۰۱/۷/۲۶
محمد رجبی
۱۴۰۱/۷/۱۶
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۷/۸
روشنک کشی زاده
۱۴۰۱/۶/۳۱
logo_dr-sammak